Isus zahtijeva od
svojih učenika da ga nasljeduju tako da ne nosaju njegov ni tuđe, nego svoj
vlastiti križ.
Ponavljali smo poslije starijih riječ po
riječ molitve ili su nam nosali ruku da napravimo znak križa. Tako je redovito
počinjalo u majčinu ili bakinu krilu, u očevu naručju. I s raznoraznim
pitanjima o nebu, o Bogu iznad oblaka – kamo su, govorilo nam se, otišli umrli.
Onda su nas vodili za ruku na svibanjske i druge pobožnosti, podizali u crkvi
da vidimo svećenika i njegove ministrante. I nizalo se od božićne pšenice i
drvca, jaslica, pastira i anđela, škropljenja svetom vodom, pospanih jutarnjih
i dugih večernjih molitvenih preporuka, uskrsnih jaja/pisanica... Kasnije je
nadošao vjeronauk, prva pričest, ministriranje i tako redom. Pa krizma, koju u
tim godinama nismo shvaćali kao potvrdu krštenja, kao zrelu odluku
"suobličavanja", nasljedovanja Isusa. Jednostavno se urastalo u
obiteljsku i katoličku tradiciju.
Vjera
kao tradicija i osjećaj. Tradicija
je sastavni dio vjere. Odnosno, i ondje gdje se vjera ne prenosi, gdje se ne
prakticira ili se obitelj i okolina prema njoj odnose s negacijom, stečeno i
naučeno nas određuje za čitav život. Tradicija se usvaja, ponavlja bez
razmišljanja ili se s njome konfrontira, selektivno odabire nešto iz nje ili je
se zanemaruje. Iako je na početku i prati nas čitava života, vjerska tradicija
je relativna. Mogli smo se, naime, roditi od crnih roditelja, na nekom
indonezijskom otoku ili u eskimskom iglu; mogli smo biti djeca budističke,
konfucijske ili muslimanske obitelji. Mogli smo biti djeca ateista. I za to
nismo odgovorni. To nije u našim moćima. Baš onako kako smo se i rodili bez
svoga htijenja. U vjeri gledano, dio je to temeljnoga Božjega plana i zbog toga
su svi ljudi jednaki bez obzira na kožu i geografiju, jezik i tradiciju.
Tradiciji
pripadaju i pouke, pogotovo one moralne: što trebamo činiti, a što izbjegavati,
što je istinito, a što lažno, što donosi sreću, a što nesreću, što Bog
nagrađuje, a što kažnjava. I sve te pouke starijih određene su predodžbama
pojedine kulture i duhom vremena, režimima (dominantnom politikom) i teologijom
pojedine crkve, župnikâ, vjeroučiteljâ.
Pouke
bi bile prožete biblijskim uputama i pripovijestima, ovisno o tome koliko je
starijima bilo važno Sveto pismo. I danas roditelji, odgojitelji i učitelji
pričama i poukama objašnjavaju djeci nastanak svijeta i prirodu, tijelo i dušu,
odnos prema okolišu, susjedima i drugim narodima, anđelima i Bogu. U djeci se u
klici oblikuje način ponašanja za čitav život, i ne samo bontonsko, uljuđeno
ponašanje nego se stječu i temeljna držanja kao što su osnovno povjerenje prema
životu i ljudima, osjećaj darovanosti i zahvalnosti, stavovi o istini i pravdi,
strahovi od ljudi ili komunikativnost, zatvaranje u sebe ili odvažnost na
izlazak iz svoga svijeta, hrabrost na rizik i promjenu odnosa, prihvaćanje
razlika, gubici i ljubav do žrtve. U prvim godinama, kao spužvom, usvajaju se
ponašanja majke i oca, onih najbližih u njihovim važnim ili kritičnim životnim
situacijama: radosti i žalosti, tjeskobama i odlukama. U prvim godinama, ovisno
od starijih, formira se i predodžba o Bogu, Isusu Kristu.
Kasniji
život – ako ga se svjesno živi – dobrim dijelom je kreativna prerada predanoga
i naučenoga. Ali se uvijek u nekom smislu ostane i dijete. Bez obzira na
godine. I bez kose i sa sijedim vlasima ne samo što se sjećamo djetinjstva nego
je u nama duboko urezano mnogo onoga "prvog": miris majčina kruha,
izlasci sunca, strah od noći i groblja. U nama je kao životna metafora prisutna
potreba "skoka" u očev, u nečiji siguran zagrljaj s neke
"opasne" visine na koju smo se uzverali ili na koju smo zalutali
svojom krivnjom ili zavođenjem drugih. I u zrelim godinama slože se situacije u
kojima reagiramo kao nekada, kao djeca ili kao naši roditelji. I naravno, i
dalje mnogi od nas vole "začarani" svijet jaslica i božićnoga
snijega, pepeljanje i grličanje, otajstvenu identifikaciju s Isusovim putem
križa; dragi su nam običaji, obiteljske ili seoske gozbe, patroni i vjenčanja;
još se djetinje uživljavamo u svijet anđela i krampusa, branje cvijeća na
Cvjetnu nedjelju i ivanjske krjesove. Neki još bakinim molitvicama završavaju
svoj dan, svetom vodom škrope dom i djecu, poste o kruhu i vodi, ljube križ i
kipove, nose o vratu svete medaljice i po džepovima i autu sličice svetaca. Još
se drže pouka i uzrečica starijih. Ili, ako se mnogo toga ili čak sve odbaci, i
to što se odbacuje, prilično nas uvjetuje, sve do smrti. Tako je odnos prema
svijetu i ljudima, vjeri i Bogu, i kad se misli da je originalan, više-manje
sličan ili čak isti s onim iz djetinjstva, s djetinjom vjerom i nevjericom, s
pitanjima i strahovima, tragalačkom i odvažnom ili pospanom i lakovjernom
vjerom, iako nekada drukčijeg sadržaja i drukčijeg izraza. Najčešće ljudi
zadrže isti "čin vjere", kao što je imala primjerice njihova majka,
dok se sadržaj vjere može mijenjati. A netko zadrži oboje, i čin i sadržaj.
Tradicija
– treba ponavljati – je učinkovita ali nije sve. Vjera se ne iscrpljuje u
folkloru, običajima i kulturalnim formama. Štoviše, vjera sazrijeva u stalnom
kritičkom odnosu prema tradiciji, pogotovu prema tradicionalizmu. Vjera je nova
individuacija i aktualizacija tradiranoga. U konačnici, u najvažnijim
situacijama i prekretnicama života, a smrt je to u najeminentnijem smislu,
vjera ostaje goli čin povjerenja, najsamostalnija i najslobodnija odluka bez
izvanjskih pomagala, bez običaja, bez dugih molitava pa i bez drugih, i onih
najbližih. Dio ljudi odstupa od tradicije, izmiče obiteljskim vjerskim
druženjima ili se distancira od Crkve i svakoga zajedničarskoga puta u vjeri.
Neki ne prakticiraju vjerske običaje, jer u njima vide puno dogmatizma, magije
i ritualizma, djetinjarija i nezrelosti, nesnošljivoga moralizma i
nacionalizma, pogotovo onog viktimološkog u kojem se vjerski simboli i obredi
pa i onaj najsvetiji, kao što su križ i euharistija, podčinjavaju lokalnom ili
nacionalnom stradanju. Jedni – upravo jer u tradicionalizmu ima praznovjerja,
prekomjerne klerikalne obrednosti, masovnosti i viška prošlosti – nedostatak osobnijeg
pripadanja nastoje namiriti uključivanjem u manje i aktivnije duhovne zajednice
ili se povlače u svoj vlastiti (unutarnji) svijet. Za njih je vjera najčešće
osjećaj, osjećaj utješiteljske ovisnosti o osobnom Bogu koji je bliz, koji
prihvaća i razumije. Neki opet svoj smisao života pronalaze u radikalnoj
humanosti, poštivanju i pomaganju ljudima bez pozivanja na objavu i Boga, na
vjerske propise i religijsku tradiciju.
Ne
ulazeći u sva očitovanja religioznosti ni na ono koje tendira da se svede na
lijepe emocije, treba kazati da bez osjećaja – iako su oni često prevrtljivi –
nema vjere. I religija kao vanjska forma vjere nije lišena afektivnog,
tjelesnog u najširem smislu. Revnost i žar, zapaljivost i strast, pjesma i igra
pokretači su života, a onda i vjere. Tako i traženja lijepoga za oko, čežnja za
ozdravljenjem i srećom, za emocionalnom blizinom i sigurnošću pred raznim
strahovima, osobito onim smrtnim, pokreću ljude na vjeru. Bog u kojega se
vjeruje zadnji je razlog nade i životne utjehe. Bog je vjerniku utjeha kada svi
izdaju. I onda kada Bog tješi na posve drukčiji način od vjernikova očekivanja.
I onda kada je ta utjeha čovjekov konstrukt ili kada posve izostane i preokrene
se u gubitak i poraz, sramotu i patnju. U svim ovim manifestacijama
religioznosti Bog uvijek ostaje i negdje "izvan", neosvojiva tajna
koja ne može stati i u najšire ljudsko srce, iako čovjek nastoji zagospodariti
tom tajnom, osigurati se vjerom.
Razumna i angažirana vjera. Dosta toga je već kazano, a vjeru smo samo dotaknuli.
I tradicija i emocije su tek dio vjere. Vjera, kao uostalom i ljubav i nada –
stalno na tome treba inzistirati – traži treće uporište: razum. Djeluje
jednostavno za objasniti, a nije. Još je teže praktično razumski vjerovati. Kao
što nitko "normalan" nije suglasan da ga njegov ljubavni partner ili prijatelj
servilno ljubi i poštuje "bez glave", bez pameti, tako ni vjera ne
može biti nerazumna, slijepa, lakovjerna. Upravo zato što ona uključuje dio
"svete" naivnosti, pogotovo rizik radikalnog povjerenja do zalaganja,
žrtvovanja života, vjera mora uključivati racionalnost. Ona nije svediva na
tradiciju niti na psihoterapiju. Ona je obdarenost, milost koja postaje osobna
ako se za nju razumski odluči. Ako nema razboritosti i razumnosti u vjeri, onda
osoba vrši ne samo teror (i fizički i duhovni) na samoj sebi nego i na drugima.
Tada niječe samu vjeru u Boga koji ne dopušta nikakvo nasilje. Iz nerazumne
vjere – povijest to obilato potvrđuje – potječu mnoge zablude i nesreće, motivirani
su ili opravdavani mnogi sukobi i ratovi s nepopravljivim posljedicama za
bližnje i čovječanstvo.
U Bibliji stoji kako se Boga ljubi svim srcem, dušom (voljom)
i umom, odnosno vjera se označava kao skladno zajedništvo i interakcija
mišljenja, osjećanja i djelovanja. Vjera bez mišljenja, vjera kao skup naučenih
dogmi koje se prigodice recitiraju, vjera kao zbir naslijeđenih običaja i
moralnih pouka koje nisu racionalno pounutarnjene, vjera kao rezultat straha i
nepospremljeno skladište nekultiviranih emocija, vjera kao obredni aktivizam,
vjera kao izraz i najteže pokorničke ili uopće pobožne prakse, a bez
racionalnog opravdanja, bez razumski utemeljenih razloga, vodi u vjerski
dogmatizam, ritualizam, sentimentalizam ili fanatizam.
Razumno povjerenje nije, međutim, hladni racionalizam, kako neke pobožnjačke osobe brane
upravo samo za sebe "sračunatu" i sebično koristoljubivu vjeru.
Obrazlaganje svoje vjere nije umanjivanje vjere, kako smatraju i oni koji se u
strahu od nesigurnosti u vjeri, ili u strahu od drugih vjernika ili nevjernika
zatvaraju u uske duhovnjačke zajednice-utvrde, koji "poznaju"
geografiju nebeskih stanova, ili se izoliraju u svoju intimnu oazu pred
"pokvarenim" svijetom, društvom i nevjernicima. Naprotiv, od
najbližih do najdaljih, od vlastite djece i onih s kojima dijelimo isti prostor
i vrijeme, istu tradiciju i kulturu, istu vjeru i jezik, do onih koji su
različiti ili su naši protivnici, neprijatelji, svima je nužno svoju vjeru
logično i razumljivim riječima obrazložiti. To se naziva teo-logija –
"govor o Bogu" u najširem smislu. Ako se vjera (a i nevjera) ne može
obrazložiti, ako nema teologije, ako se ne ulazi u iskren dijalog s onima koji
su drukčiji, ako se pritom ne zadržava skromnost neznanja, vjera postaje
destruktivna za vjernika i još više za okolinu.
Vjera je najbliža povjerenju. I kao što povjerenje uključuje razum i
ljubav, tako je i s vjerom. Za razumno povjerenje vrlo je prikladna
ona propovjednička priča kako je u jednom mjestu na cirkuskom programu bila
točka u kojoj neki čovjek prevozi kolica po rastegnutoj žici između kuća s
jedne strane ulice na drugu. I priča se, kad je tako prevezao kolica na drugu
stranu, čovjek je stao i zapitao okupljene ima li itko da bi se usudio sjesti u
kolica pa će ga on prevesti na polazišnu stranu. Zadivljeno je mnoštvo
ušutjelo. Tajac. Odnekud se javio desetgodišnji dječak. Popeli su ga i bio je
sretno prevezen. Pitali su ga poslije kako se samo usudio. Dječak je odgovorio:
Pa to je moj otac! Dječak je bezrezervno volio oca i imao je
razumno povjerenje u njega, u očevu ljubav i sposobnost. Naravno, rizik pada
nije bio isključen, ali je bio neusporedivo manji od njegove ljubavi i
povjerenja.
Tradicija, emocija, razumno povjerenje kao sastavnice vjere, prema kojima
se svatko pojedinačno i na različite načine odnosi tako da pojedinoj daje
prednost, uključuje još jedan nezaobilazni element: praksu. Vjera i uopće
ljudskost provjeravaju se u djelima milosrđa i solidarnosti. Doduše, moralnost,
etičnost ne iscrpljuju vjeru, ali obdržavanje tradicije, pronalazak unutarnje
utjehe u vjeri u Boga, i najprimjerenije obrazlaganje vjere, ako pri tome ta
vjera nije društveno relevantna, socijalno angažirana, vodi u polovičnost pa i
licemjerje. Ondje gdje se vjera ne konkretizira u licu drugoga, gdje nije
gostoljubiva i pravedna, praštajuća i solidarna – počevši od onih
najugroženijih do nenasilja i milosrđa prema neprijateljima i nevjernicima –
ona samu sebe poriče.
Ni onda kada je "najsvetiji", vjernik sama sebe ne spašava. Ne
može se usrećiti ni svojim "najboljim" djelima. To je u Božjoj
prosudbi. Ali bez dobrih djela, učinjenih ne s jedinom intencijom vlastitoga
spasenja, ne ni s jedinom motivacijom vjere i ljubavi prema Bogu, nego
ponajviše, najčešće pa i jedino iz ljubavi prema konkretnim ljudima, vjernik
pa i čovjek teško uopće može učiniti svoj život smislenim (usp. Mt 25).
Naravno, od postanka svijeta se događa da se dobra djela dostatno ne vide, da
se omalovažavaju i niječu. Štoviše, praktičnu ljubav prema ljudima, pogotovo
ugroženima, protivnicima i neprijateljima, kao zadnji kriterij vjere, ljudi
često demoniziraju, izopačuju, a dobre ljude ušutkavaju. Uklanja ih se iz
društva, progoni i usmrćuje i pod najperverznijim opravdanjem, kao spas za
ljude, narod i čovječanstvo, štoviše, kao kult Bogu ili čak kao
"spašavanje" Boga!
Ovim smo došli do pitanja o onom specifično kršćanskom. Jer i tradicija i
emocije, razumnost i praksa, nisu samo vlastitost kršćana/katolika, nego su
sastavni dio svakog religioznog, ali i humanističkog puta. Ono specifično kršćansko
jest vjera u povijesnu osobu Isusa iz Nazareta, kojemu je zbog njegove dobrote
nasilno oduzet život.
Nasljedovanje
Isusa Krista. Kršćanin
nije oponašatelj, nego učenik i nasljedovatelj konkretne osobe koja se rodila u
konkretnom zemljopisnom, povijesnom i društvenom kontekstu. Isus iz Nazareta je
za kršćane Krist, Božji Pomazanik, Mesija, Spasitelj čovjeka i njegova
svijeta. U njemu se za kršćane dogodila punina Božje objave i pokazao put
ostvarenja ljudskosti. Uočljivo je da i Isus ulazi u svoju tradiciju. On je
Židov. Obrezan je, nošen i prikazan u Hramu, molio se i družio s vjernicima u
sinagogi, ondje je tumačio Toru, hodočastio je u Hram, svetkovao svetkovine
svoji predaka. Vjerovao je u Jahvu – Boga svojih otaca. I on je izražavao svoju
vjeru emocijama, i on se radovao, nadao, strašio, patio i umro. I on je svoju
vjeru obrazlagao, kreativno preobražavao vjersku tradiciju i propise, pogotovo
u pripovijedanju, u usporedbama, u susretima, raspravama i konfliktima s
religioznim stručnjacima i poglavarima. I Isus je svoju vjeru prakticirao
"otvorenih očiju" pred malenima, grešnima i prezrenima, pred patnjom
i bolestima konkretnih ljudi. Proročki socijalno se angažirao za promjenu
običajne religijske prijetvornosti i društvenih nepravdi. Ozdravljanjima i
prihvaćanjima ljudi u novo zajedništvo i odnose ostvarivao je Božje
kraljevstvo.
Sve
ozbiljnije analize pokazale su da se na svijetu još nije pojavio čovjek koji bi
se u cjelini mogao mjeriti s Isusom, bez obzira na iskrivljenja koja su od
njega učinili crkve i kršćani. To njegovo nedosegnuto čovještvo sadrži u sebi
oslobađajuću snagu koja dolazi – tu je glavna prijelomnica vjere – "od
drugdje". Potpuno ljudski, potpuno u svijetu, ali nije bio od
"ovoga" svijeta. Kršćani vjeruju da ta spasenjska snaga dolazi od
samoga Boga, Isusova Oca. Analiza njegove ljudskosti neizostavno traži
razumijevanje da Isus radikalno mijenja i ljudske predodžbe o vjeri u Boga.
Isus
Krist je zaglavni kamen kršćaninove vjere i života, "začetnik i
dovršitelj vjere". Izmakne li se taj kamen, svi običaji, sva tradicija,
sve lijepe emocije, uzvišene (i teološke) riječi, najpobožnija praksa ostaju
bez svoga zadnjega razloga. Samo u odnosu s Isusom za kršćanina sve navedeno
dobiva smisao. Naravno, Isus ne iscrpljuje transcendenciju ni Boga. Izvan Isusa
postoje i drugi putovi vjere i ljudskosti. Za kršćanina je Isus put, istina i
život, ali Bog ostavlja slobodu različitih religioznih i životnih putova, i
onaj ateistični. Uz to, osim zajedničkoga vjerovanja, obreda i propisa, svaki
kršćanin ima svoj osobni odnos s Isusom. I svatko se – pretpostavlja se –
svjesno i slobodno odlučuje da ga nasljeduje.
U
daljnjem izabirem nekoliko Isusovih rečenica i stavova koji se kao putokazi
postavljaju u svakodnevnom životu, odnosno i onda kada kršćanin zakaže ili
zakažu ljudi oko njega, ti se Isusovi izričaji i ponašanja daruju kao kriterij
i utjeha, kao odluka i nada, kao razumno povjerenje da se i dalje vjeruje u
njega i da ga se nasljeduje u životnoj angažiranosti. Pritom valja napomenuti
da su ovo samo ulomci te da nasljedovanje podrazumijeva nikada osigurani put
niti dosegnuti cilj. Kršćanin se postaje čitava života. Nasljedovanje još nije
ostvareno u punini.
Ponajprije
kod Isusa impresionira lakoća življenja u nenavezanosti na materijalno, na
hranu i odjeću, na stanove i osiguranja, na pozicije i funkcije, na uobičajene
ljudske brige i opterećenja. Isus je slikovito govorio svojim učenicima da žive
kao ptice na nebu i ljiljani u polju, kao djeca koja nemaju straha od
budućnosti, od toga što će jesti ili što će od sebe napraviti, kao djeca puna
pouzdanja u sveopći smisao postojanja, smislenost svemira i sve zbilje kojima
je tvorac dobri Bog. Isus nije bio namrgođeni asket, niti površni šarlatan
optimizma. Nije prezirao ni tijelo ni gozbe. Naprotiv, radovao se životu. I
nije propisao nikakve posebne pokore ni odricanja. Tražio je da čovjekovo
stalno uporište bude u ljubavi prema Bogu i prema bližnjima, a ostalo će doći.
Potom
je iznimno opuštajuće i oslobađajuće Isusovo dostojanstveno držanje pred
ljudima, slobodno kretanje kako među pristalicama tako i među protivnicima,
kako s čovjekom pojedincem tako pred masom. Ponašanje je to bez skrivanja i straha,
bez poza i glume, bez udvaranja i kompleksa manje ili više vrijednosti, bez
bahatosti i silovitosti. Nije bio nikakav potuljeni i poniženi čovječuljak
kojega se tako često natura djeci i mladima u religijskom odgoju, nikakav
slatkasti ljepotan koji se želi svakome svidjeti i nikome ne zamjeriti, nikakav
drveni svetac plašljiva srca koji se povlači od ljudi i bježi iz društva,
nikakav lakovjerni heroj koji srlja u smrt, nikakav tvrdoglavi pobožnjak koji
slijepo prihvaća Božju volju.
Isus
je potom svojim učenicima govorio kako se ne trebaju bojati, pa i onda ako ih
je malo. (Ne boj se stado
malo!) U vjeri nema
straha. Govorio im je o nužnosti postojane vjere koja se ne straši ako se tresu
planine, ako nastanu ratovi, ako se nije u sigurnoj masi, ako se zbog njega
sukobe i s najbližima, s ocem i majkom, ženom i braćom, ako njegov učenik zbog
nasljedovanja njega biva optužen i proganjan, povlačen po sudovima i
religijskim ustanovama. I tražio je da uvijek govore samo istinu. I govorio im
je da, ako traže prva mjesta, neka onda budu spremni i na najveće služenje. I
da u društvu budu na vidljivu mjestu: da ne budu samo izvanjski i nominalni
vjernici, vjernici vanjskih propisa, "prvih" mjesta ili negdje
skriveni u kolektivu. Tražio je od učenika da ne budu obijeljeni grobovi,
uredne vanjštine, a zle nutrine, da ne budu zarasli grobovi koje se ne
primjećuje, po kojima ljudi gaze, nego da budu kao grad na gori, kao svjetiljka
koja obasjava tamnu okolicu, kao kvasac u brašnu, kao sol (a sol nije slatka!),
kao ljudi kojima vjera odista oblikuje život, a ne samo onda kada se nađu u
svetom prostoru (u crkvi ili u kući) ili kada ih ljudi trebaju ugledati ne da
bi oni materijalno ili duhovno profitirali, nego najprije onda kada ih vidi
samo Bog – bili, dakle, stvarno sami ili usred najvećeg mnoštva i buke.
Isus
je jedinstveno i neponovljivo bio za čovjeka, konkretne ljude, za ugrožene,
osiromašene, obespravljene. Obdržavao je religijske propise, ali nijedan nije
pretpostavio brizi za čovjeka: ni obredna pranja, ni molitve, ni duhovne
namete, ni da se od Božje kuće stvara bilo kakvo trgovište. Nije čak rekao da
je subota radi Boga, nego jedino radi čovjeka.
Važan
moment Isusovoga oslobađajućeg djelovanja u vjeri bilo je i opraštanje grijeha i krivnje. Bilo je to nečuveno za njegove
suvremenike, jer – tako se odvajkada vjeruje – jedino Bog oprašta grijehe. Isus
je, međutim, oslobađao ljude nesnosnih, fizičkih i duhovnih tereta koji ljudi
tovare sami sebi ili im bližnji natovare i okrivljuju tako da se osjećaju
nepoželjnima i sebi i svojima. Tražio je od svojih učenika da i oni opraštaju
jedni drugima i svima, da svakome pomognu da povrati dostojanstvo Božjeg
djeteta, da nikome ne budu ni strah ni teret. Jedino je u opraštanju učenike
najkonkretnije i bezuvjetno uvjetovao, jer će samo tako imati ispravan odnos
prema Bogu čija se ljubav najviše očituje u milosrđu i praštanju.
Isus
je došao na zemlju da svi imaju život u punini. Zato je oštro kritizirao uskoće
i isključivosti. Primjećivao je one koji su po ljudskim mjerilima bili maleni i
izgubljeni, prezreni i odbačeni. Mnogi su u susretu s Isusom zadobili
povjerenje u sebe, ozdravili su, uskrsnuli na novo postojanje. Isus je uklanjao
nepravedne granice u međuljudskim odnosima, umišljena i ponižavajuća ponašanja
po kojima su neki za nešto predodređeni, a neki uvijek nekima dužnici, tuđinci
i manje vrijedni. Ono "prirodno", "uobičajeno" i
"normalno", Isus je korjenito dovodio u pitanje. Nije htio vladati
ljudima, nego je donio "mač" dobrote u društvo, doveo u krizu
"sigurne" u vjeri. Izazvao je u doslovnom smislu skandal –
postao je "kamen spoticanja" i razlučivanja među ljudima, osoba o
kojoj se i zbog koje se dijele ljudi.
Isus
nije omalovažavao znanje ni intelekt da bi podržao naivnu vjeru. Ustajao je
protiv kolektivnog sljepila koje ga je htjelo zakraljiti, protiv onih moćnika,
političkih i duhovnih, koji su se nadmeno postavljali kao jedini posrednici
između Boga i ljudi, između ljudi i ljudi. Imenovao je i korio one koji su
poznavali i tumačili Sveto pismo samo sebi u korist, koji su manipulirali
Božjim riječima. Na dosta mjesta u evanđeljima pozivao je ljude da ne zlorabe
Božju volju, tu najvažniju, nikada ovladivu, ali tako manipulativnu zbilju iza
koje su najgori skrivali samo svoju volju za moć. Mnoge Isusove riječi i
usporedbe o gospodaru koji odlazi u daleki svijet i slugama kojima ostavlja sve
svoje imanje, govore kako je Bog dao čovjeku slobodu djelovanja i nije mu
potrebno stalno se pozivati na Boga i njegovu volju. Štoviše, u temeljnim
odlukama života, čovjek uvijek ostaje "sam". Čovjek bi, doduše, rado
da netko drugi, da mu sam Bog objavi što će činiti, recimo, da izabere određeni
poziv, životnoga partnera, ili da mu makar pripomogne u teškom odlučivanju. A
Isusov Bog šuti. Pa u tome se i očituje vjera. Kao kod Isusovih slugu koji rade
i kada gospodara nema, "kao da Boga nema", kao što je i on iskusio na
križu. Ovo nije ateizam, nego kritika ponašanju onih "pobožnika", od
poglavara do običnih vjernika, prisutnih i danas, koji svoje odluke, i one najmizernije,
bezbožno i olako pripisuju Božjoj volji, a da ih pri tome ni u primisli nisu
provjerili pred sudom Božje riječi, pod kriterijem etičnosti ili pod kriterijem
Isusova života i smrti.
Isus
je ustajao protiv onih koji su posvojili i određivali religijsku praksu drugih,
koji su dijelili ljude na čiste i nečiste, pravedne i grešne. Zna se često
kazati da Isus nije osuđivao
grešnike, nego grijeh. I današnja kršćanska duhovnost često krivo
razumijeva i umanjuje kritičko-preobrazujuću društvenu snagu tom tobože
milosrdnom parolom o osudi grijeha, a ne grješnika. U stvarnosti, tako se na
najlukaviji način zadržava postojeće loše stanje i štiti one koji čine zlo.
Točno je da Isus nije nikada odbacio grešnike. Radi njih i onih izgubljenih i
došao je na zemlju. Isus je, međutim, kritizirao upravo one koji se nisu
smatrali grešnicima ili su to činili prijetvorno i općenito, dakle baš one koje
perfidno skriva spomenuta parola. Ondje gdje se netko odista smatra grešnikom,
on je već na novom početku, na pragu obraćenja, on priziva pomoć izvan sebe
samoga. Isus je – evanđelja to plastično opisuju – kritizirao konkretne ljude u
narodu, rekli bismo s imenom i prezimenom, koji su bili dvolični, koji su se
smatrali pravovjernima, a ne grešnicima. Ustajao je protiv onih koji su stajali
na vratima Božjega kraljevstva, novih ljudskih odnosa, na pragu oslobađajuće
vjere, a niti su oni prekoračili niti su drugima to dopuštali.
Skandal
i ludost. Ovo gore rečeno i o vjeri i o Isusu nepotpuno
je, ljudski krhko i relativno. Sve je tek poticaj da se krene vlastitim putom
nasljedovanja Isusa Krista. Za kraj bih još istaknuo nešto što je najpresudnije
u Isusovom životu, a onda i za kršćaninovo nasljedovanje Isusa. Ostavljam
Isusovo uskrsnuće, zatim svjedočanstvo njegovih učenika da je on živ, iz čega
je nastala nezaustavljiva rijeka Isusovih svjedoka po svem svijetu do danas.
Ostavljam i važni govor o Isusovoj istobitnosti s Ocem, važne
kristološke članke koje ispovijedamo u Vjerovanju. Ostao bih još s Isusom u
njegovu životu, na pokojoj rečenici. I to na onima s kraja života, s njegova
križa.
Raspeti u smrtnim trenucima moli Oca da oprosti njegovim protivnicima,
konkretnim protivnicima, jer "ne znaju" što rade. Ne oprašta da se
pokaže Bogom, niti da se pokaže herojem i većim od svojih neprijatelja. Ne čini
to, jer, eto, zna kako će ga za koji dan Bog uskrisiti. Oprašta posve kao
čovjek, posve ljudski. Oprašta neznanje. Koje? Vjerojatno neznanje njegove i
Božje, Očeve ljubavi? I čini se da jednako oprašta i svojim prijateljima,
učenicima, koji su se kleli da ga neće zatajiti, izdati, ostaviti sama. Jer
nije sva čovjekova muka u odnosima s protivnicima i neprijateljima. Taj je
odnos prilično poznat. "K svojima dođe i njegovi ga ne primiše", tako
stoji zapisano za Isusa. To mu se događa i među današnjim učenicima i
prijateljima, kršćanima. Isus i danas oprašta i ima povjerenje u ljude,
povjerenje da se mogu obratiti i nakon najneljudskijeg djela, i neprijatelji i
prijatelji.
Izniman je, također, Isusov vapaj s križa Bogu o ostavljenosti i od Boga. I
taj je vapaj posve ljudski. To je zadnji čin vjere, totalne vjere. Vjera koja
nema ničega i nikoga, osim Boga kojem se vjeruje da bi "trebao" biti
aktivno prisutan, a od kojega ni glasa. Isus vjeruje u Božju prisutnost u
njegovoj radikalno nepojmljivoj odsutnosti. On vapije za Božjom blizinom
usprkos besmislenosti svega, unatoč što mu nitko ne garantira da je uz njega,
pa ni Bog. Moli za Božju nazočnost i onda kad se njegov život, ljudski gledano,
a kako drukčije možemo gledati, pokazuje katastrofom i porazom. I baš tada, u
najodsudnijem trenutku, kada se i Bog pokazuje zastrašujuće odsutnim, Isus sav
život, svega sebe, oslanja i izručuje Bogu. To je vrhunac molitve kao zadnji
čin vjere. Vjere u kojoj se nada povezuje s iskustvom Božje ljubavi da će Bog
zasigurno doći i – nikada nasilno i opet samo očima vjere uočljivo – spasenjski
zahvatiti u ovaj svijet i uspostaviti nove, uskrsne odnose i ondje gdje se
činilo da su zlo i smrt pobijedili. U toj vjeri Isus izgovara i svoju
posljednju riječ životnog pouzdanja: "Oče, u ruke tvoje predajem duh
svoj."
Vratimo se još jednom na Isusov križ. U religijskom i duhovnom kontekstu
židovsko-helenističke kulture u kojoj je svjedočio Isusovo evanđelje, Pavao je
Isusov križ označio skandalom za vjernike i ludošću za
mudre, a za njega je križ najveća Božja snaga i Božja mudrost. Čini se da je
slično i danas?
U nas, u našoj Crkvi, po našim zemljama i krajevima, brdima i ulicama, po
kućama i o našim vratovima prepuno je križeva koji su najčešće skandal i
ludost, ustvari najviše je križeva bez Isusa. Jer, što bi bilo da je Isus živio
u naše vrijeme i da nije ubijen na križu nego na nekom drugom, suvremenom
mučilu, na primjer na električnoj stolici ili da je ustrijeljen? Što bi onda
bio glavni kršćanski simbol? Križ, zacijelo, ne bi!
Križ je najuzvišeniji kršćanski znak i simbol. No, križ ne iscrpljuje
Isusa Krista. Kršćanstvo je nesvodivo na simbol. Ono je vjera u živu osobu.
Isusa se, tako je i danas, i križem i mnogo čim drugim, i riječima i slikama,
osiromašuje, često svodi na svjetovno, zatvara u ljudska koristoljubiva
tumačenja i prakse. Što su neka riječ (Bog), znak, simbol (križ), obred
(euharistija) svetiji, to je mogućnost manipulacije veća. To je istodobno
potrebnija budnost i skromnost. I u ljudski najsvetijem zna se ugnijezditi zlo,
ono najgore, najteže prepoznatljivo. Poučna je u ovom kontekstu ona priča koju
Suplicije Sever navodi u svom životopisu o svetom Martinu Tourskom. Priča Sever
da se Martinu đavao ukazao u predivnom, kraljevskom liku Isusa Krista. Nije
đavao, nije zlo tako crno kako ga sa sigurnom umišljenošću vide mnogi današnji
"utjerivači vjere" i "duhovni goniči" unesrećenih ljudi.
Zlo nalazi svoju jazbinu u najsvetijem. Zlo ne niječe sveto, nego ga koristi.
Zlo majstorski inteligentno koristi formu svetoga, ali mu krade sav sadržaj.
Isus Krist se, dakle, ne iscrpljuje u najvažnijem kršćanskom znaku i
simbolu, u križu. Nije Isus od Boga poslan da pati i bude raspet. Došao je iz
drugog razloga. Križ je važan, Isusa nema bez križa, ali križ nije sve njegovo
poslanje. Uostalom, bilo je i ima ljudi koji i danas fizički pate više od
Isusa, koji i sada umiru težom mukom i smrću od njegove. I smisao njihova
života nije u patnji. Nešto je drugo posrijedi. Križ i patnja ulaze u drugi,
viši smisao. Je li to ljubav? I zar se ima povjerenja i vjere ondje gdje nema
ljubavi? Zar uopće ima života bez ljubavi? U tome se, izgleda, skriva i
značenje onoga kada Isus govori svojim učenicima da u njegovu životu i križu ne
traže krive mesijanske, dakle, vladarske, nacionalne, zemaljske pobjede. U
ljubavi, naravno i raspetoj, smisao je onih riječi kojima Isus zahtijeva od
svojih učenika da ga nasljeduju tako da ne nosaju njegov ni tuđe, nego svoj
vlastiti križ.