14. 04. 2015.

Kateheza XXVI. – Karizme i službe u Crkvi

Dva temeljna staleža u Crkvi:
   1.   KLERIČKI – papa, biskupi, prezbiteri (svećenici), đakoni
   2. LAIČKI – ostali narod

Sakrament svetog reda – zaređeni službenici u Crkvi.

Svećeništvo Staroga zavjeta:
         Izabrani je narod Bog ustanovio kao "kraljevstvo svećenika, narod svet".
         Unutar izraelskog naroda Bog je izabrao jedno od dvanaest plemena, Levijevo pleme, odvajajući ga za bogoštovnu službu.
          Starozavjetni svećenici su postavljeni za ljude u odnosu prema Bogu, da prinose darove i žrtve za grijehe.

Jedino Kristovo svećeništvo:
u  Sve slike starozavjetnog svećeništva ispunile su se u Isusu Kristu, koji je jedini "Posrednik između Boga i ljudi“.
u   Kristova je otkupiteljska žrtva jedna jedina i izvršena jednom zauvijek. Pa ipak ona postaje prisutna u euharistijskoj žrtvi Crkve. Isto je i s jedinim svećeništvom Isusa Krista: ono se po ministerijalnom svećeništvu uprisutnjuje, a da se pri tom ne umanjuje jedinstvenost Kristova svećeništva.

Krsno – opće svećeništvo:
u  Čitava je Crkva svećenički narod. U kršćanskoj zajednici svaki je vjernik pozvan naviještati i ostvarivati Kristovu Radosnu vijest. Svojim krštenjem vjernici pripadaju tzv. krsnom ili općem svećeništvu i među njima postoji temeljna jednakost.

Ministerijalno svećeništvo:
u  Poštujući temeljnu jednakost, Krist je htio da pojedini članovi njegove Crkve imaju posebnu ulogu u vršenju svećeničke, učiteljske i pastirske službe (tzv. ministerijalno ili hijerarhijsko svećeništvo).
u  On je apostolima (grč. apostolos-poslanik) i njihovim nasljednicima povjerio službu da u njegovo ime i njegovom vlašću, poučavaju narod, posvećuju i slave liturgiju te pastoralno upravljaju.
Sazva dvanaestoricu i dade im moć i vlast nad svim zlodusima i da liječe bolesti. I posla ih propovijedati Kraljevstvo Božje i liječiti bolesnike.
(Lk 9, 1-2)
  
Sveti red:
         Oko 100. god. u Crkvi se profiliraju tri službe koje imaju korijen u apostolskom vremenu. Te tri službe  nazvane su početkom 3. st. redom (lat.ordo).
          Crkva podjeljuje sakramenat svetog reda samo krštenim muškarcima, čije su sposobnosti za vršenje službe prikladno utvrđene.
          Sakramenat reda podjeljuje se polaganjem ruku, nakon čega slijedi svečana posvetna molitva. Ređenje utiskuje neizbrisiv sakramentalni biljeg. Djelitelji sakramenta reda u sva tri stupnja jesu biskupi.
          Tri stupnja svetog reda u Katoličkoj crkvi su: biskup, prezbiter i đakon.

Biskup:
u  Biskup (grč. episkopos - sudac, pazitelj, onaj koji nadzire) ima puninu svetog reda koja ga uključuje u biskupski zbor.
u  Upravitelj je mjesne Crkve tj. biskupije.
u  Biskupi su nasljednici apostola. Imenuje ih papa.
u  Biskup može podjeljivati sve sakramente, posebno potvrdu i sveti red.

Prezbiter -svećenik:
u  Prezbiter (grč. presbyteros - stariji, starješina;). U ranokršćansko vrijeme  ugledni vjernik, nadstojnik kršćanske crkvene općine. Nazivi prezbiter i episkop u prvo su vrijeme često sinonimni. Razvojem crkvene hijerarhije već u 2. st. prezbiter postaje sinonim za svećenika.
u  Prezbiter je predvodnik Božjeg naroda u konkretnoj kršćanskoj zajednici (župi). Predvodi  liturgijska slavlja, naviješta Evanđelje i upravlja zajednicom. Dijeli sve sakramente osim sakramenta svetog reda, a potvrdu može podijeliti samo u iznimnim slučajevima.

Đakon:
u  Đakon (grč. diákonos - sluga, poslužitelj) upravitelj općinskih dobara i staralac sirotinje i bolesnika u najranije kršćansko doba; pomoćnik biskupa pri podjeljivanju sakramenata i vršenju karitativne djelatnosti.
u  Đakoni se posvećuju za liturgijsku službu (krštenje, čitanje Evanđelja, dijeljenje pričesti, prisustvovanje ženidbi), propovijedanje, karitativni rad i rad s obiteljima.

Privremeni đakoni:
u  Privremeni đakonat je  stupanj formacije prije prezbiterata.
u  Privremeni đakonat traje obično nekoliko mjeseci do godine dana, a traži se obdržavanje celibata.

Trajni đakoni:
u  Trajnim đakonima mogu postati neoženjeni muškarci od 25. godine ili oženjeni muškarci od 35. godine starosti.

Celibat:
u  Prema odredbama kanonskog prava članovi svetog reda u Katoličkoj crkvi (osim trajnih đakona koji red primaju kao već oženjeni) dužni su živjeti u celibatu ili beženstvu (lat. caelibatusživljenje bez žene) kako bi se slobodno stavili na službu Bogu i ljudima.
u  Zakonska zabrana svećeničkog braka počela se isticati poslije regionalnog koncila u Elviri (Španjolska) godine 300., a u 12. stoljeću I. lateranski sabor u svom glasovitom 7. kanonu izriče konačnu i sveopću zabranu koja traje do danas.

Celibat u istočnim Crkvama:
u  Svećenici i đakoni na Istoku (pravoslavci) mogu se ženiti, ali samo prije svećeničkog ređenja. Oženjeni svećenik ne može biti zaređen za biskupa pa se zato biskupi na Istoku redovito izabiru između monaha (redovnika).

Protestanti:
u  U protestantskim zajednicama obveza celibata ne postoji.
u  Žene često mogu postati pastori ili svećenice.


Redovnici – „…i služba i karizma…“:

      redovnici na poseban način posvećuju Bogu svoj život
      žive u samostanima
      imaju svoje zavjete, posebno tri:
1.      siromaštvo (nemaju svoju imovinu)
2.      poslušnost (poslušni su svome poglavaru)
3.      čistoća (odnosi se na spolnu čistoću)
      razlikuju se po boji i obliku habita (svoje haljine)
      postoje strogi redovi (npr. klauzurni, gdje redovnici ne idu van izvan samostana) i manje stroži.

Najznačajniji redovnici: benediktinci (sv. Benedikt), franjevci (sv. Franjo), klarise (sv. Klara), karmelićani (sv. Terezija Avilska, sv. Ivan od Križa), bazilijanci (sv. Bazilije), dominikanci (sv. Dominik), salezijanci (sv. Ivan Bosco), isusovci (sv. Ignacije Loyola).

LAICI – „…i služba i karizma…“:

Tko su laici?
      naziv dolazi od grč. laikos – onaj koji pripada narodu
      laici su oni koji nisu klerici (”obični” vjernici”)
      i laici mogu imati neke službe u Crkvi (npr. vjeroučitelji, suci, savjetnici, čitači, voditelji zborova itd.)
      laici su pozvani na APOSTOLAT (širiti Evanđelje na svom radnom mjestu, školi, u svakodnevnom životu...)
      mnogi se laici udružuju u neke karizmatske pokrete, npr. Marijina legija, Djelo Marijino (fokolarini), Križarska organizacija, Živa krunica, FRAMA, Pokret mladih katolika POMAK, Molitvena skupina Taize, Molitvena zajednica MIR, Euharistijski pokret mladih (MEP), Mali tečaj Kursiljo itd.

KARIZME:
      karizma – nezasluženi milosni dar, poseban dar Duha Svetog
      Božji poziv čovjeku za vršenje određene službe na korist pojedinca i zajednice.
      mnogi karizmatici imaju posebne darove Duha Svetoga – karizme.

Službe i karizme:
      službe i karizme u Crkvi nisu u suprotnosti, nego se međusobno nadopunjuju i treba ih dostojanstveno prihvaćati
      u Crkvi postoje:
      službe – oni koji vrše neku službu, npr. biskup, svećenik, đakon, vjeroučitelj, crkveni sudac, trajni đakon itd., i
      karizme – milosni darovi Duha Svetoga (npr. prorokovanje, govorenje anđeoskim jezicima, dar tumačenja itd.).