29. 03. 2016.

Kontaminacija Cjelovite kurikularne reforme u Hrvatskoj, a traži se sudjelovanje u raspravi

Slobodan sam izraziti ovdje svoje mišljenje i bojazan: Postoji li nepotizam u stožeru Cjelovite kurikularne reforme? Ako se pokaže da je Cjelovita kurikularna reforma kontaminirana kao i Arbitražni sud u sporu sa Slovenijom, a bojim se da jest, treba ju onda potpuno odbaciti i krenuti sve ispočetka ispravno, pošteno i transparentno po svim procedurama. Ipak je to jedan od najvažnijih nacionalnih reformskih projekata koji nam je važan radi boljeg i suvremenijeg odgoja i obrazovanja, koji se tiče boljeg života svih budućih generacija u Republici Hrvatskoj. 

Razlog moje bojazni i vama na prosudbu, na ovom Blog-u sam slobodan prenijeti dijelove članka uvažene vjeroučiteljice iz Osijeka, mr. Snježane Majdandžić - Gladić sa portala Vjeraidjela.com. Već sam izrazio svoju bojazan ovdjeuvidom u Nacionalni kurikulum nastavnoga predmeta Katolički vjeronauk, gdje sam citirao izdvojeno mišljenje člana Stručne radne skupine za predmet Katolički vjeronauk, izv. prof. dr. sc. Ružica Razum. Uskoro će stručni skup vjeroučitelja biti u Zadru, a među ostalim sastavnicama traži se od vjeroučitelja da prouče dokumente Cjelovite kurikularne reforme, posebno katoličkog vjeronauka, te da se odazovu raspravi. Pitam se ima li smisla odazvati se raspravi ako se sumnja u "iskrene namjere" voditelja tog važnog nacionalnog projekta dr. Borisa Jokića, kako je on izjavio na stručnom skupu ravnatelja škola, tražeći njihovu podršku da se njegov projekt kao takav provede.

Zatim, udruga "U ime obitelji" poslala je pismo voditelju radne skupine za kurikularnu reformu Boris Jokiću, te se uključila u raspravu. Oni su ukazali na važne propuste u dokumentima, tako i u sastavljanju pojedinih stručnih skupina. Kao udruga predlažu na temelju rezultata PISA natjecanja (međunarodno vrednovanje obrazovanja) te na temelju rezultata istraživanja koja provodi Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja, rezultata na Državnoj maturi te rezultata na državnim natjecanjima dijagnosticirati u kojim sredinama, u kojima školama, i kod kojih profesora se nalaze učenici koji su te testove riješili s puno boljim učinkom. I upravo te učitelje i nastavnike pozvati da sudjeluju u izradi reforme. To bi bio jedan veliki potez kojim bi se dalo priznanje i nagrada onim profesorima koji su najuspješniji u svojem nastavničkom pozivu. Predlažemo stoga da upravo takve profesore pozovete da za MZOS recenziraju nacrte prijedloga kurikula. Nećete dobiti od nikoga bolju recenziju doli od najboljih profesora i nastavnika u sustavu. Mislim, da je to puno bolje i poštenije.

Iako najjači mediji danomice uvjeravaju javnost u neupitnu vrijednost i stručnost tzv. Cjelovite kurikularne reforme (CKR), pokušavajući, zajedno s onima koji tu reformu promoviraju, što više ubrzati cijeli postupak i izbjeći ogoljavanje njezinih manjkavosti, pa tako čak i protuustavno skratiti javnu raspravu, mnogi su odlučili zaorati i tu sumnjivu brazdu od punih 3.791 stranice, tako da prigovori na rad tima dr. Borisa Jokića doslovno pršte sa svih strana. Svakim se danom tako saznaju neki novi djelići kurikulne reforme koji već sada jasno pokazuju kako bi njezino odobravanje bez temeljitih izmjena značilo prilično nazadovanje, zastranjenje i ideologizaciju obrazovanja i cijeloga društva.
Jedna javna rasprava o Cjelovitoj kurikularnoj reformi to je vrlo jasno pokazala i vrijedna je da ju se spomene, jer otvara neka nezgodna pitanja, a posebno ima li nepotizma i korupcije u stožeru CKR-a.
Između mnogih koji prokazuju nedostatke CKR-a valja istaknuti fizičara Miroslava Dorešića, nekadašnjeg doministra prosvjete i sporta (dakle, onoga koji izvrsno poznaje tematiku), koji je na Večernjakovu Barometru napisao niz odličnih tekstova o problematici CKR-a, a uz to je i na svom You Tube kanalu objavio nekoliko vrlo vrijednih i korisnih video-zapisa – izvadaka iz rasprave pod nazivom Cjelovita kurikularna reforma i STEM područje,[1] koja je održana 1. ožujka 2016. god. na Fizičkom odsjeku Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Posebnu pozornost zaslužuje izlaganje dr. Matka Glunčića, profesora na navedenom odsjeku i (bivšeg) člana Stručne radne skupine CKR-a za gimnazijsko obrazovanje, koji se, prema vlastitim riječima, zbog neslaganja s određenim zaključcima te skupine povukao iz njezinog daljnjeg rada i prije objave Nacionalnog kurikuluma za gimnazijsko obrazovanje.
Sudeći prema objavljenim video-prilozima, čini se da je predstavljanje CKR-a na Fizičkom odsjeku PMF-a prošlo prilično neslavno, odnosno da su kritike bile vrlo velike i vrlo opravdane, štoviše toliko velike da vode otvorenom pitanju dr. Borisu Jokiću: Postoje li nepotizam i korupcija u projektu Cjelovite kurikularne reforme? Neke, naime, vrlo ozbiljne i međusobno prilično povezane činjenice upućuju na takvu i to veliku mogućnost, pa su vrijedne da ih se razloži.
Je li slučajno što baš svi članovi Ekspertne skupine dolaze s Filozofskog fakulteta u Zagrebu?
Kao prvo, ako se pogleda sastav tzv. Ekspertne radne skupine CKR-a, odnosno onih koji nadgledaju i koordiniraju cjelokupni projekt, sa zaprepaštenjem se može zaključiti da baš svi (voditelj + 5 suradnika) dolaze s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu[2], te da je uglavnom riječ o znastvenicima ili stručnjacima koji pripadaju područjima psihologije, sociologije, pedagogije i filozofije.
Filozofski fakultet, a posebno navedeni odsjeci javnosti su već poodavno poznati kao rasadišta lijevo-liberalne ideologije, što nipošto ne treba zaboraviti, nego treba javno priupitati dr. Jokića prema kojim je kriterijima izabrana Ekspertna skupina i nije li se na temelju uvjeta javnog poziva za prijavu kandidata ipak trebalo voditi računa o većoj profesionalnoj i geografskoj širini. Dublje propitkivanje o kvaliteti i drugim vrijednosnim odrednicama članova Eksperne skupine moglo bi se protumačiti kao prebrojavanje krvnih zrnaca pa se ipak valja suzdržati od postavljanja i takvih pitanja na koja bi javnost vjerojatno voljela znati odgovor. Posebno jer glavni protagonisti CKR-a uporno tvrde kako su oni stručni i nadpolitični i milijunima godina udaljeni od bilo kakve ideologije.
Regrutiraju li odsjeci Filozofskog fakulteta za sociologiju, psihologiju, filozofiju i pedagogiju aktiviste lijevo-liberalnih civilnih udruga?
Kako navedene tvrnje nositelja CKR-a nisu baš uvjerljive velikom broju osoba, dobro je iznijeti i neke činjenice. Veliki, naime, broj članova lijevo-liberalnih civilnih udruga po struci su psiholozi, (socijalni) pedagozi, sociolozi i filozofi, što se može uočiti pregledavanjem njihovih mnogobrojnih stranica (iako podatke o članovima ostavljaju vrlo rijetko i prilično šturo). Osim Filozofskog fakulteta treba istaknuti da mnogi dolaze s još dva rasadišta lijevo-liberalne ideologije, a to su Fakultet političkih znanosti, te Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu (posebno odsjek Socijalne pedagogije).
S obzirom da takvi vrlo brzo nalaze zaposlenje ili “volontiraju za novac” (npr. u udrugama, u medijima, u organizacijama koje se bave kulturom, u raznim odborima MZOS-a i AZOO-a itd.), ponovno se nameće pitanje iz naslova: Ima li tu nepotizma i korupcije i imaju li s tim veze i glavni nositelji CKR-a?
Koja je uloga Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu i kakve on ima veze s dr. Jokićem i drugim članovima Ekspertne radne skupine?
Kao jedno od privilegiranih mjesta ugnježđivanja onih koji su završili psihologiju, filozofiju, sociologiju i (socijalnu) pedagogiju treba istaknuti Institut za društvena istraživanja u Zagrebu (IDIZ), a nije na odmet spomenuti kako dr. Jokić i njegova vrlo bliska suradnica dr. Zrinka Ristić Dedić, kao i dr. Branislava Baranović, još jedna članica Ekspertne skupine (koja između ostaloga piše znanstvene radove i o “rodnoj osjetljivosti i diskriminaciji”), dolaze upravo s tog Instituta, a povezani su gotovo sa svim ostalim zaposlenicima i suradnicima po tome što su završili Filozofski fakultet. Uz to dr. Jokić i dr. Ristić Dedić su po struci psiholozi, a dr. Baranović sociologinja i filozofkinja.
Povezanost Instituta za društvena istraživanja s lijevo-liberalnom ideologijom i pokušajem prenošenja te ideologije preko obrazovnog sustava jasno je uočljiva npr. iz činjenice kako unutar njega postoji Centar za omladinska i rodna istraživanja, koji je pak član GOOD inicijative, odnosno niza civilnih udruga koje se, prema vlastitom opisu, bave neformalnim obrazovanjem i ljudskim pravima, a u praksi najviše agresivnim pokušajima eliminiranja svih onih koji ne podržavaju lijevo-liberalni svjetonazor. Posebno se pri tome trse na sve moguće načine okupirati obrazovni sustav, a Cjelovita kurikularna reforma im dođe kao izvrstan put. Neke od članica GOOD inicijative su ove: Documenta, GONG, Forum za slobodu odgoja, RODA – roditelji u akciji, Centar za građansku hrabrost, Centar za mirovne studije, CESI – centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje, Hrvatska mreža volonterskih centara, Kuća ljudskih prava Zagreb, Mreža mladih Hrvatske, Lezbijska organizacija Rijeka LORI, Zagreb Pride itd.
Kako su povezani Filozofski fakultet, Institut za društvena istraživanja, lijevo-liberalne civilne udruge i Cjelovita kurikularna reforma?
Sve navedeno, čak i uz mogućnost da su mjestimično izvedeni krivi zaključci, jasno pokazuje kako je Cjelovita kurikularna reforma nepregledno premrežena onima koji prolaze indoktrinaciju ponajprije na Filozofskom fakultetu (napose odsjecima za psihologiju, pedagogiju, filozofiju i sociologiju), a potom svoje mjesto preko Instituta za društvena istraživanja pronalaze u onim civilnim udrugama koje se tobože bave neformalnim obrazovanjem i ljudskim pravima, a zapravo se bave rodnom ideologijom i komunističkim antifašizmom, da bi svoje konačno mjesto našli u formalnom obrazovanju preko Cjelovite kurikularne reforme.
Dakle, bez imalo dvojbe, riječ je o pokušaju izravnog unošenja lijevo-liberalne ideologije u obrazovni sustav, a tolika i takva umreženost zahtijeva ozbiljno pitanje radi li se tu o teškim oblicima nepotizma i korupcije i je li njihov izvor u stožeru Cjelovite kurikularne reforme? Bilo bi doista dobro i pravedno da javnost dobije na to odgovor, a odgovor bi zasigurno najbolje mogli dati oni koji se po zakonu i dužnosti, a ne po formalnom obrazovanju, bave pravom i pravdom.
Nadam se da će o tome voditi računa ministar dr. Predrag Šustar i svi koji o tome trebaju voditi računa, jer o njihovoj mudrosti, odlučnosti i cjelovitom sagledavanju problematike CKR-a u velikoj mjeri ovisi budućnost naše djece i svega društva, jednako kao što njihovo moguće ignoriranje napisanoga može iznjedriti još jedno nezgodno pitanje, a to je kakva je njihova uloga u tome.
________________________
[1] STEM područje je sintagma koja u sebi uključuje engleske pojmove Science, Technology, Engineering, Mathematics, odnosno odnosi se na prirodoslovlje, tehnologije, inženjerstvo i matematiku.
[2] Jedina članica ekspertne skupine koja nije bila s Filozofskog fakulteta je dr. Ružica Vuk, profesorica s Geografskog odsjeka Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, ali koja se povukla, čini se, iz istih razloga kao i dr. Glunčić – zbog  ignoriranja STEM područja i forsiranja društveno-humanističkih znanosti. Njezino ime kao člana Ekspertne skupine ipak još uvijek stoji na stranici kurikulum.hr, što upućuje na veliku površnost u njezinu uređivanju. Isto se odnosi i na ime dr. Matka Glunčića, koje se i dalje nalazi među članovima Stručne radne skupine za gimnazijsko obrazovanje. Vjerojatno i na neka druga imena.