03. 11. 2014.

Euharistija – izvor i vrhunac života i poslanja Crkve (Nadbiskupova poruka za Mladu nedjelju u studenom 2014.)

Ne zaboravimo obveze  krštenja i potvrde

1.  Na Mladu nedjelju u listopadu 2014. započeli smo treću godinu našeg hoda u vjeri kojoj ćemo dati osobiti euharistijski sadržaj. Tijekom prve godine (2012/2013.) naglašavalo se ono što je Drugi Vatikanski sabor govorio i pisao o otajstvu Crkve i Božjeg naroda (LG 1-12), kao i ono što je o vjeri uobličeno i formulirano u Apostolskom Vjerovanju. A onda tijekom prošle (2013/2014.) godine osobitu pozornost posvetilo se gorućem problemu promicanja dostojanstva braka i obitelji, kao i značenju Deset Božjih zapovijedi za život i rad vjernika.

 Ovo trogodišnje razdoblje pruža svima prigodu da poput one Samarijanke iz evanđelja pođu češće do zdenca čuti Isusa koji ih poziva i nudi izvor žive vode (Iv 4, 14). Isto tako ono bi trebalo pomoći intenzivnije slaviti svetu misu koja je “vrhunac djelovanja Crkve, a ujedno i vrelo iz kojega struji sva njezina snaga” (Vrata vjere, br. 9). Zbog toga je ova treća godina posvećena euharistiji. Svi smo pozvani ne samo iznova otkrivati sadržaj vjere koju ispovijedamo, nego i ne zaboravljati obveze koje smo preuzeli na krštenju i potvrdi. Jer, duboka je veza između čina kojim se vjeruje i sadržaja vjere uz koji dajemo svoj pristanak. A vjera bez djela mrtva je, veli sv. Jakov (Jak 2, 26). Osobitu pozornost posvetit ćemo tumačenju svete Mise, kao i važnosti molitve u kršćanskom životu.

  Učinimo euharistiju središtem života i poslanja

 2. Budući da je euharistija izvor i vrhunac života i poslanja Crkve, svojevremeno je  Kongregacija za božanski kult i disciplinu sakramenata objavila knjižicu uputstava o stvarima koje se imaju održavati ili pak izbjegavati gledom na slavlje Presvete Euharistije (“Redemtionis sacramentum” od 23. travnja 2004.).

U dokumentu je istaknuta obveza uvijek osigurati takvo euharistijsko slavlje koje će biti dostojno tako velikog Otajstva. A to vrijedi i danas. Vjernici naših župnih zajednica pozvani su iskoristiti ovu godinu euharistije kako bi ovu divnu i svetu tajnu učinili središtem svoga života. Jer, euharistija nije “tema poput drugih tema”, već srž kršćanske vjere i života; kako pojedinih vjernika tako i cijele zajednice župe, biskupije i sveopće Crkve. U svojoj višeslojnosti euharistija ima teološki, liturgijski, duhovni i pastoralni kontekst o čemu će biti govora tijekom ove pastoralne godine.

Kako bi se razumjelo teološki kontekst euharistije, za koju velimo da je “tajna vjere”, nužno ju je promatrati kroz “naočale biblijske objave” i “crkvene tradicije”. No, ona je u isto vrijeme i “otajstvo svjetla” koje osvjetljava put vjere, kako to lijepo prikazuje evanđelist Ivan u opisu dvojice učenika na putu u Emaus. Biblijski prizor iz Eamausa dobra je “ikona za euharistijsku godinu” u vidu navještaja i kateheze. Uz tekstove koji o tomu govore u Starom i u Novom Zavjetu, kao i Tradicija, od Svetih Otaca do II. Vatikanskog sabora, bit će potrebno iznova proučiti “Uredbu Rimskog misala” koja je vrsno pomagalo kako slaviti euharistija s doličnim poštovanjem i dostojanstvom. I posebice kako kod vjernika probuditi želju za sjedinjenjem s Kristom i potaknuti ih na  klanjanje pred euharistijskom tajnom.

 Slavimo svete Tajne dostojanstveno i opušteno

 3. Proučavanje i obdržavanje onoga što “Uredba Rimskoga misala” zahtjeva, pomaže svećenicima i vjernicima da paze na prikladnost ambijenta gdje se slavlje obavlja (oltar, ambon, sjedište..), te ih potiče da u tomu sudjeluju svjesno i aktivno. A kako je liturgija “sveto skazanje”, u kojem svećenik prinosi žrtvu “u ime Kristovo” (in persona Cristi), važno je učiniti da i drugi sudinici slavlja vrše svoju ulogu: Đakoni, akoliti, ministranti, pjevači, narod. Važno je takođe kakva je dinamika slavlja. Obavlja li se s poštovanjem, dostojanstveno i opušteno, ili pak u žurbi i jurnjavi da čim prije završi. Isto tako neobično je važno kako se koriste trenutci šutnje, koja vrsta glazbe se upotrebljava i kakvo se pjevanje njeguje. Godina koju posvećujemo euharistiji dobra je prigoda vidjeti što nam u tom vidu treba popraviti i poboljšati. Nije bez razloga sveti Ivan Pavao II. svojevremeno pisao kako bi se “postigao veliki napredak kad bi se bolje i zauzetije slavila nedjeljna liturgija u župama, te uz to pojačalo i klanjanje izvan svete Mise” (Ostani s nama, 29).

 Svi sakramenti upravljeni su prema euharistiji jer ona je u središtu ekonomije spasenja. I sve ih se osim ispovijedi može slaviti sa svetom misom; kao uostaom i moljenje Božanskog časoslova, polaganja zavjeta, podjeljivanje crkvenih službi i sprovode. Gledom na nedjelju sveti Ivan Pavao II.  je govorio da je ona “sinteza kršćanskog  življenja” (Dies Domini, 81), pa je treba shvatiti kao  “potrebu upisanu u dubini kršćanske duše”. Jer, nedjelja nije samo “povijesno sjećanje i spomen na događaj ‘prvog dana u tjednu’, već slavlje žive nazočnosti  Uskrsloga među nama” (Dies Domini, 31). Uz nedjelju tu su neki liturgijski događaji tijekom godine na koje valja osobito paziti, kao Sveto trodnevlje, Veliki četvrtak, uskrsno bdjenje, Mali uskrs, Tjelovo.

 Njegujmo duhovnost i pobožnost prema euharistiji

 4. Euharistijska pobožnost i duhovnost pruža mogućnost kršćanima i posebice slaviteljima ove velike Tajne, očitovati svijetu plodove vjere koja je usidrena na svetim znakovima, obredima i riječima koja onda biva hranom vjernika. Tu je najprije čitanje i slušanje biblijskih tekstova koji su bitni dio euharistijskog slavlja. Jer, to je “Riječ Gospodnja”, Riječ koja je izišla iz Božjih usta. A sudjelovati na slavlju uključuje “disponiranost slušati Gospodina koji govori”, te  pripraviti navještaj “pobožnim slušanjem i tišinom kako bi Riječ Božja dotakla život i prosvijetlila ga” (Apostolsko pismo, “Ostani s nama, Gospodine”, 13). Gledom na pobožnost klanjanja može se to vrijeme obogatiti tekstovima Svetog Pisma, uz razmatranje trenutke šutnje. Može se moliti časoslov ili krunica, a umjesto lauretanskih litanija preporuča se litanije Srcu Isusovu i Predragocjenoj njegovoj krvi. Nije međutim dopustivo izlagati Presveto samo radi blagoslova. Valja imati nešto vremena za molitvu, adoraciju i šutnju.

 Euharistija ima i svoje žrtveno obilježje. Zbog toga se od štovatelja traži neka budu spremni živjeti jedni za druge, darivati se i služiti braći u nevolji. Posebice neka budu spremni podnositi križeve i teškoće koje život donosi u zvanju, na poslu, u kući i na zadatku. I ne zaboravljati kako je sve dar na koji valja odgovoriti uzdarjem, zahvalom; na svakom mjestu i u svako vrijeme. Jer, euharistija nas upravlja i odgaja za osjećaje ljubavi, razumijevanja i praštanja. Ona razgaljuje srca bračnih drugova, ublažuje i umanjuje tugu i probleme napuštenih i bolesnih, prevladava sukobe zavađenima, povezuje i usmjeruje prema zajedničkim ciljevima i idealima zajedništva kako ga opisuju Djela apostolska. Tamo, naime, Luka opisuje život prve kršćanske zajednice riječima: “Bijahu postojani u nauku apostolskom, u zajedništvu, lomljenju kruha i u molitvama” (Dj 2, 42). Nije li ova godina euharistije dobra prigoda približiti se tom idealu, kako na župskoj, tako i na nadbiskupijskoj razini?!

 Ne dajmo mjesta tugi i malodušju kad je Krist među nama

 5. A da bi se ušlo u otajstvo euharistije, potrebne su vježbe duha, dani obnove i trenutci sabranosti i euharistijske zahvale koja će nas dublje zahvatiti i usidriti u to veliko otajstvo vjere. Ako duhovnost nije usidrena u šutnju i kontemplaciju ovoga otajstva vjere, čovjek se lako izgubi u svakodnevnoj trci, buci i galami. Spoznaja da je među nama Spasitelj i jedini Otkupitelj čovjeka donosi radost u riječima, gestama i ponašanju. Zbog toga vjernik ne poznaje tugu ni malodušje dok je blizu euharistije. “Mogu li svatovi postiti dok je zaručnik s njima”, pitao je Isus carinike i pismoznance (Mk 2, 19).

 To nikako ne znači da oni hodaju s “glavom u pijesku”, pa ne vide boli i patnje kojima su ljudi izloženi. Naprotiv, kršćansko radosno srce vidi sunce iza oblaka i svjetlo iza životne tame. Usprkos čestom ozračju Velikoga Petka vjernik je kadar s radošću vidjeti i uskrsno jutro koje ga ispunja smislom i radošću. Euharistijski Krist nas tješi “u svakoj našoj nevolji kako bismo i mi sve koji su u nevolji mogli tješiti utjehom kojom nas same tješi Bog” (2 Kor 1, 4).

 Euharistija kao izvor i vrhunac cjelokupne evangelizacije stvara zajedništvo ljudi po Kristu, s Kristom i u Kristu. Zbog toga u vidu trajnog naviještaja potrebno je vraćati se izvorima svetih tajna. Jer, kako svjedočiti za Krista ako se ne hranimo na izvorima euharistijskog zajedništva? Kako sudjelovati u misijskom poslanju Crkve ako ne  njegujemo euharistijski vez ljubavi koji nas približava braći po vjeri i svakom čovjeku? S pravom se ovu božansku hranu, koju primamo na našem putovanju, naziva “poputbinom”. Slično je na svom putovanju prorok Ilija dobivao hranu kako bi kroz 40 dana i 40 noći izdržao na putu prema Horebu, te izvršio poslanje koje mu je Jahve povjerio (1 Kr 19, 8). Iskoristimo i mi ovo razdoblje da produbimo svijest o neizmjernom blagu što ga je Krist povjerio svojoj Crkvi. Nisu nam nužni, a ni potrebni neki izvanredni zahvati. Dovoljno je ne zadovoljiti se osrednošću naše duhovnosti, oživiti i osmisliti nedjeljna liturgijska slavlja, te osnažiti i oplemeniti redovito euharistijsko klanjanje izvan mise. Ako to dostojno učinimo, pomoći ćemo sebi i onima kojima smo poslani navješćivati Riječ Božju i dijeliti svete Tajne. Tako neka bude. Amen.

†  Želimir Puljić, nadbiskup zadarski, v.r.

Zadar, 27. listopada 2014.