05. 01. 2023.

Svetkujemo Bogojavljenje ili Sveta Tri Kralja

6. siječanj 

Svim ljudima dobre volje od srca želim blagoslovljenu svetkovinu Bogojavljenje ili Sveta Tri Kralja.

Svetkujemo Sveta tri kralja, koji su u kršćanskoj tradiciji kraljevi ili mudraci, koji su se došli pokloniti Isusu nakon rođenja.

("K tvojoj svjetlosti koračaju narodi, i kraljevi k istoku tvoga sjaja." Iz 60, 3). 

Prema Evanđelju po Mateju (Mt 2, 1-12), došli su s istoka u Jeruzalem, kako bi se poklonili Isusu. Pratili su betlehemsku zvijezdu. U Jeruzalemu ih je primio kralj Herod, koji ih je želio prevariti, s ciljem da mu kažu gdje se Isus rodio, tako da ga može ubiti (znajući da je Isus iz loze kralja Davida). Kada su mudraci pronašli Isusa, darovali su mu tri dara: tamjan (kao Bogu), zlato (kao kralju) i plemenitu mast, smirnu (kao čovjeku). Potom ih Bog u snu uputi da se ne vraćaju Herodu nego drugim putem u svoju zemlju. Tri kralja su predstavnici poganskih naroda, koje je Bog pozvao u svoje kraljevstvo, time što im je javio rođenje Spasitelja. 

Sveta Jelena Križarica njihove je relikvije dala prenijeti u Carigrad, kasnije su premješteni u najljepšu njemačku katedralu u gradu Köln, gdje su i danas.

Prilikom blagoslova kuća u Božićno vrijeme, nadvratnici se označuju slovima „G“, „M“ i „B“ koja označavaju inicijale trojice kraljeva, Gašpara, Melkiora i Baltazara. Izvorno su se ovi inicijali zapisivali na latinskom, pa je umjesto početnoga „G“ stajalo „C“ (Casparus). Tako su inicijali, osim imena kraljeva, označavali i akronim blagoslovne formule: 

Christus mansionem benedicat, 

što na hrvatskom znači: 

„Neka Krist prebivalište blagoslivlja.“

Između inicijala stavljaju se križići, kao znak blagoslova, a oko inicijala upisuju se brojke koje označavaju tekuću godinu. Ranije su se ovi znakovi upisivali kredom, dok se u novije vrijeme češće koriste posebne naljepnice.

Božićno vrijeme završava prvom nedjeljom nakon Bogojavljenja, a na tu se nedjelju slavi Krštenje Gospodinovo. Samo Bogojavljenje je dakle svetkovina Božje objave u kojoj se spominje pohod trojice Mudraca, Isusovo krštenje i Isusovo čudo na svadbi u Kani Galilejskoj, gdje se Isus, na početku svoga javnog djelovanja, objavljuje kao onaj koji ima moć pretvoriti vodu u vino, čime posredno naviješta i ustanovljenje euharistije.