08. 07. 2021.

Izborna nastava u osnovnoj školi

Svi koji su predavali ili koji predaju neki od izbornih predmeta u osnovnoj školi susretali su se ili se susreću svake školske godine s pitanjem hoće li biti dovoljno učenika za formiranje grupa, odnosno da se neće ispisati preveliki broj učenika da se neke grupe ugase i time se smanji satnica tim učiteljima. Pitanje izborne nastave u srednjim školama je zakonski riješeno tako da je jedan izborni predmet obavezan, odnosno ako se ispišeš iz jednog moraš odabrati neki drugi. U osnovnoj školi to nije tako i događa se situacija da ima učenika koji ne pohađaju niti jedan izborni predmet.

Tu dolazimo do pitanja što je uopće svrha izborne nastave u osnovnoj školi? Većina učenika pohađa izborni predmet vjeronauka (ovisno koje konfesije) zbog raznih razloga u koje ovdje neću sada ulaziti. Osim vjeronauka postoje i izborni predmeti drugog stranog jezika, a odnedavno i informatike. Dakle, stvorili su se uvjeti da u svih 8 razreda imamo izbornost više predmeta u osnovnoj školi i nije više do početka učenja 2. stranog jezika u ponudi bio samo vjeronauk. Ta izbornost treba sada prerasti i u zakonsku obvezu odabira barem 1 izbornog predmeta u svakom razredu osnovne škole. Ako ne želiš ovaj predmet, moraš drugi neki.

Da je to nužno vidimo sada i na problemu izbornog predmeta informatike koji je uveden početkom ove školske godine. Tada je zavladala doslovno euforija i pomama za upisom učenika razredne nastave u informatiku, tako da su se u nekim razredima gotovo svi učenici odlučili za informatiku. Sada na kraju školske godine dosta njih je shvatilo da informatika nije ono što su oni sebi zamišljali i da znati igrati igrice na kompjuteru i mobitelu i surfati po internetu i gledati Youtube nije informatika. Shvatili su to i mnogi roditelji, kada su se susreli s činjenicom da iz informatike djeca moraju učiti i dobiti ocjenu, a ta ocjena nije igranje igrica. I sada smo došli do problema da imamo ispisivanje iz informatike u RN, što u nekim slučajevima može dovesti i do smanjenja satnice učiteljima informatike koje smo početkom godine tražili kao suho zlato.

Osim informatike problem je i u izbornoj nastavi drugog stranog jezika. Ta izborna nastava se od svih izbornih predmeta najviše srozala i najviše su je oni nadležni srozavali. Sjetimo se samo ukidanja dodanog boda na upisu u srednje škole za one koji su u osnovnoj školi učili 2. strani jezik.
Svoj toj problematici izborne nastave pridonose i sami roditelji koji tamo od 6. razreda, a posebno u 7. razredu kad dođe fizika, kemija i biologija ispisuju djecu s izbornih predmeta jer će biti "preopterećena" i neće se moći posvetiti "glavnim" predmetima važnima za upis u srednju školu. E, kad bi pohađanje izbornih predmeta bio benefit u smislu dodatnih bodova na upisu u srednju školu tada bi možda neki i malo razmislili o tome.

Inicijativa za uvođenje obveznog drugog stranog jezika u osnovnoj školi je i dalje na ledu u Ministarstvu. Radna skupina za izradu Nacionalne strategije razvoja sustava obrazovanja u sklopu koje može biti prilike govoriti i o tome sastala se dosada svega dvaput, a kad će treći sastanak ne znamo... Nisam zadovoljan... Od dodatnih bodova za upis u srednju školu nažalost ništa jer ih je 2014. ukinuo Ustavni sud. Izborna informatika ubila je izborni drugi strani jezik u osnovnoj školi, primjerice u mojoj školi su ostale tako male grupe da će ih se izgleda morati spajati u kombinacije. A na informatiku idu cijeli razredi. 

Sve u svemu trebalo bi dobro razmisliti o problematici izborne nastave u osnovnoj školi, jer sada se događa da imamo više učenika uključenih u izvannastavne i izvanškolske aktivnosti (naravno jer se one ne ocjenjuju i na njih možeš dolaziti kako želiš), nego što ih imamo uključene u izbornu nastavu.