25. 01. 2018.

Očekivanja i mogućnost suradnje vjeroučitelja i župnika

Drugoga dana 58. teološko-pastoralnog tjedna u Zagrebu, nastavljajući se na uvodno predavanje u poslijepodnevnom bloku „Očekivanja i mogućnost suradnje vjeroučitelja i župnika" izv. prof. dr. Valentine Mandarić, predstojnice Ureda za vjeronauk u školi Zagrebačke nadbiskupije, pogled na tu temu iz perspektive župnika dao je preč. Božidar Cindori, mag. theo., župnik župe bl. Alojzija Stepinca u Bestovju-Novakima-Rakitju. Govoreći o počecima uvođenja vjeronauka u školu, iz vlastitog vjeroučiteljskog iskustva posvjedočio je kako su ti počeci bili pozitivni, premda je u pojedinim školama osobito među djelatnicima bilo otpora. U zbornici su svećenici bili snažna potpora vjeroučiteljima laicima. S vremenom su se svećenici povukli, i sve ih je manje u školskome sustavu, tako da je njihova uloga u organiziranju vjeronauka minimalna.

Danas se ponekad dogodi da župnik i ne zna tko je vjeroučitelj u školi u njegovoj župi. Razlozi su višestruki i obostrani. Kad je riječ o vjeroučiteljima, kao razlog je iznio činjenicu da dio vjeroučitelja ne stanuje u župi u kojoj u školi radi, i za njih je škola često samo radno mjesto. K tomu, vjeroučitelji su većinom laici od kojih mnogi imaju svoju obitelj, djecu s kojima ponekad mogu biti jedino subotom i nedjeljom. Naravno, ima i onih vjeroučitelja koji jednostavno ne žele drugi angažman, osim škole. No, isto tako moramo reći da ima i župnika koji ne žele surađivati s vjeroučiteljima, pa čak ni ne održavajući intenzivniji kontakt, posvijestio je.
Tu se suradnju može poboljšati „angažmanom svih koji su odgovorni i aktivni u pastoralu, a jedan od načina svakako su redoviti susreti svećenika i vjeroučitelja na razini župe i dekanata, kao i uključivanje vjeroučitelja u različita župna vijeća i povjerenstva.

Imajući u vidu područje djelovanja župnika i vjeroučitelja jasno je da premda imaju različita područja isto tako imaju i mnogo zajedničkih točaka u kojima se može ostvarivati plodonosna suradnja na dobro Crkve, zajednice vjernika, a u mnogim slučajevima problem je u nedovoljnoj ili prekinutoj komunikaciji. Stoga, i župnik i vjeroučitelj trebaju biti svjesni bogatstva milosti koje proizlazi iz njihova zvanja i poslanja: župnik, svećenik, je snagom svetoga reda i dekretom nadležnoga biskupa voditelj povjerene mu župne zajednice, a snagom svetih sakramenata toj zajednici pripada i vjeroučitelj. Pastoralna odgovornost župnika usredotočena je na cijelu župnu zajednicu kojoj na određeni način pripada škola u kojoj rade vjeroučitelji. Na tom tragu možemo govoriti i o neposrednoj odgovornosti župnika za vjeronauk u školi, ali imajući u vidu da je u tom pogledu ipak najveća odgovornost vjeroučitelja".

Podsjetio je kako je župnik dužan na početku školske godine izraditi plan i program župne kateheze i drugih aktivnosti u župi, u koje će uključiti i vjeroučitelje, poštujući njihove stvarne mogućnosti. „U organiziranje i izvođenje župne kateheze za sve uzraste, uz župne katehete poželjno je i vjeroučitelje koji će u skladu sa svojim mogućnostima volontirati barem jedan sat tjedno. Uključivanje vjeroučitelja u kreiranje župne kateheze može pridonijeti da ne dolazi do sadržajnoga i metodičkoga preklapanja župne kateheze i vjeronauka. Također je poželjno da na početku školske godine vjeroučitelj zajedno sa župnikom organizira euharistijsko slavlje u suradnji sa mjerodavnim školskim vlastima za sve učenike i djelatnike koji to žele". Vjeroučitelji imaju veoma zahtjevnu zadaću, rekao je Cindori.

U zaključku je istaknuo da „župnik i vjeroučitelj trebaju izgrađivati međusobni kvalitetni odnos, jer su snagom zvanja i poslanja pozvani izgrađivati župnu i vjerničku zajednicu. Katehetski uredi, ured za vjeronauk mogu pridonijeti poboljšanju odnosa i suradnje župnika i vjeroučitelja poticanjem i organiziranjem zajedničkih susreta vrednovanjem i bodovanjem tih susreta kao oblika stručne formacije. Dobre planove programa i planova župne kateheze mora pratiti i poduprijeti dobra suradnja župnika, župnih kateheta i vjeroučitelja jer u protivnom neće biti željenih pastoralnih rezultata".

Izvor: IKA