12. 11. 2016.

Laudato si' - Enciklika pape Franje o brizi za zajednički dom

Enciklika pape Franje o brizi za zajednički dom odmah nakon pojavljivanja pobudila je silno zanimanje i velike pohvale i javnosti i struke.
  
Riječ je o enciklici koja u središte postavlja pitanje: kakav svijet želimo predati onima koji će doći poslije nas? Enciklika je dobila naziv po zazivu sv. Franje: Hvaljen budi, Gospodine moj (Laudato si', mi' Signore), koji u Pjesmi stvorova podsjeća na činjenicu da je zemlja naš zajednički dom i da je poput sestre s kojom dijelim postojanje i poput majke koja nas prima u svoje naručje.

Papa poziva sve da osluhnemo zlostavljanje i pljačkanje zemlje te na ekološko obraćenje. On, doduše, priznaje da se osjeća sve veća svijest i osjetljivost za okoliš, ali istodobno raste i zabrinutost za ono što se događa našem Planetu te svima šalje jasnu poruku da je čovječanstvo još uvijek sposobno za zajedničku suradnju pri izgradnji našega zajedničkog doma, jer još nije sve izgubljeno.

U više navrata Papa zahvaljuje pojedincima i institucijama, promicateljima koji rade na očuvanju stvorenoga svijeta priznajući da su promišljanja mnogih znanstvenika, filozofa, teologa kao i društvenih organizacija obogatila Crkvu u pogledu tih pitanja te poziva sve na priznanje bogatstva kojega religije mogu ponuditi cjelovitosti ekologije za puni razvitak ljudskog roda.

Enciklika je podijeljena u šest poglavlja. Započinje predstavljanjem sadašnjega stanja, na temelju najboljih, danas dostupnih, znanstvenih spoznaja (1. poglavlje), poslije čega slijedi pregled biblijske i judeo-kršćanske predaje (2. poglavlje); zatim uočavanje i prepoznavanje korijena problema tehnokracije i pretjerane egocentričnosti ljudskog bića i njihova analiza (3. poglavlje). Enciklika zatim predlaže ekologiju cjelovitosti, koja jasno prepoznaje ljudske i društvene dimenzije, neraskidivo povezane s pitanjem okruženja (4. poglavlje). Pod tim vidikom Papa Franjo predlaže pokretanje časnog i otvorenog dijaloga te poziva na sudjelovanje i zauzimanje svih razina društvenoga, gospodarskog i političkog života, koje bi izgradile jasan način donošenja odluka (5. poglavlje). Podsjetivši na to kako nijedan pothvat ne može biti učinkovit, ako nije prožet formiranom i odgovornom savješću, predlaže ideje koje bi u tom smislu, pomogle rastu i sazrijevanju na odgojnoj, duhovnoj, crkvenoj, političkoj i teološkoj razini (6. poglavlje).
  
Enciklika je plod jednogodišnjeg rada zajedno s mnogim stručnjacima u ekologiji, kao i raznim savjetnicima, a započinje riječima „Pjesme stvorenja“ sv. Franje Asiškoga, da bi vrlo brzo prešla na probleme i zla što ih je ljudski rod nanio „sestri našoj majci Zemlji“ koja zbog toga sve više sliči „ogromnom spremištu nečistoće“. Papa Franjo u ovoj enciklici jasno ukazuje na činjenicu da je za globalno zagrijavanje odgovorno čovječanstvo, te treba biti svjestan „ljudskog razloga ekološke krize“, kao i „antropocentričnog ekscesa“. Papa nadalje naglašava kako  znanstvene studije upućuju na činjenicu da je za globalno zatopljenje zadnjih decenija krivo umnažanje otrovnih plinova što ih sam čovjek najviše stvara.

Naglašava i činjenicu da čovječanstvo treba mijenjati  stil života, proizvodnje i konzumacije kako bi moglo izbjeći zagrijavanje ili barem umanjiti ljudske  uzroke ekološke krize.  Valja biti svjestan i „klimatskih promjena što se odražavaju na globalnoj razini i stvaraju ambijentalne, socijalne, ekonomske distributivne i političke implikacije, toliko da danas to predstavlja glavne izazove čovječanstvu“.  Uzroke  nam valja tražiti u deforestaciji zemlje, u umanjivanju biodiverziteta, u otapanju ledenih bregova, u osiromašivanju mora i u povećanju razine voda.

Papa Franjo u svojoj drugoj enciklici govori o aktualnoj krizi  i obraća se „svim ljudima dobre volje“ te traži pravo „ekološko obraćenje“ i jednu „novu opću solidarnost“.  Enciklika „Laudato si“ govori o skrbi za zajedničku kuću“  i upozorava da „mi nismo Bog. Zemlja nam prethodi i ona nam je darovana.“

Papin pojam ekologije je onaj klasični od grčkog oikos što znači kuća svih stvorenja (sv. Bonaventutra). Papa naglašava i odgovornost za „opće dobro“ te veli da „privatno vlasništvo“ nije apsolutno i nedodirljivo pravo jer „postoji socijalna funkcija bilo kojeg oblika privatnog prava“, što je on jasno naglašavao i kao nadbiskup Buenos Airesa. Radi tog on i citira sv. Franju Asiškoga jer je on bio „zaštitnik“ i „svjedok“ tzv. „integralne ekologije“ čime nam je omogućio da u prirodi prepoznamo „sjajnu knjigu u kojoj nam Bog govori“ i u kojoj  svako stvorenje  ima vrijednost i svrhu u sebi.“ Čovjek jest osobno biće, ali nije gospodar prirode“, dok sama priroda nije obična materija isključivo za naše zalaganje, živa bića nisu „čisti objekti“ za iskorištavanje  i postizanje koristi već „sva imaju vlastitu  vrijednost pred Bogom“.  Papa rado naglašava da je ekologija  uvijek i „ljudska ekologija“  i da je u svijetu sve povezano, ranjivost same zemlje kao i siromaha, jednako kao i ambijentalni i društveni nesrazmjeri , kako oni financijski tako i oni prouzročeni oružjem i ratovima.  Sv. Franjo Asiški  je govorio o zemlji kao o „majci“ i „sestri“ i rado je pomagao siromahe. Papa Franjo stoga i tvrdi da „pravi ekološki put uvijek postaje  i socijalni koji mora integrirati pravednost u raspravama o okolišu, kako bi se mogao čuti jauk zemlje kao i jauk siromaha“. Stoga i tvrdi:“ Okriviti demografski rast, a ne ekstremni konzumizam  kao što neki čine, je jedan od načina da se ne uoči problem“.

Papa Franjo nabraja i sve probleme  „ekološke krize“: globalno zatopljenje, klimatske promjene, zagađivanje, dizanje razine mora, osiromašenje biodiverziteta, nejednaku raspodjelu hrane, nedostatak vode i nedostatak prava svih na vodu. Papa potom ukazuje na planetarnu nejednakost, na vanjski dug siromašnih zemalja koji se pretvorio  u pravo  iskorištavanje. Tu je i nerazumno korištenje zaliha zemlje što stvara ekološki nered, posebice između Sjevera i Juga. Papa se dotiče i slabosti međunarodne politike te veli:“ Nužno je stvoriti normativni sustav koji će uključiti nepremostiva ograničenja i osigurati zaštitu ekosustava, prije negoli novi oblici moći koji proizlaze iz tehničko-konzumističke paradigme unište ne samo politiku nego i slobodu i pravednost.“  Tako on optužuje „globalizaciju tehnokrativne paradigme“ koja se odražava u današnjem svijetu kao „ekscesivni konzumizam“ koji nastoji „zagospodariti i ekonomijom i politikom“.

Papa ima i nekoliko teških optužbi:“ Ekonomska moć i dalje opravdava aktualni svjetski poredak u kojem glavnu riječ imaju spekulacija i tražnje financijske dobiti koji uopće ne vode brigu o kontekstu i učincima na ljudsko dostojanstvo i na okoliš“.

U ovoj enciklici papa nije zaboravio naglasiti na „prihvaćanje vlastitog tijela kao Božjeg dara, što je nužno da bismo mogli zagrliti i prihvatiti čitavi svijet kao Očev dar i kao zajedničku kuću“. To prihvaćanje se protivi logici po kojoj nam tijelo služi kako bismo dominirali nad stvorenim. Stoga i naglašava da svoje tijelo moramo prihvaćati u njegovoj ženskosti i muškosti kako bismo time u sebi izgradili radost susreta s drugim i različitim. To prihvaćanje nikako ne uništava spolnu različitost radi toga što se ne bi znala međusobno sučeljavati (ideologija roda).

Papa je naglasio i istinu da „abortus“ „nikako nije sukladan s obranom prirode“ i naglasio kako „neki ekološki pokreti brane integritet okoliša i s pravom upozoravaju na znanstvena istraživanja, dok takve principe ne primjenjuju i na ljudski život.“U enciklici papa progovara o istraživanjima na životinjama, o genetski modificiranim organizmima, o ekološkom građanstvu i zaključuje kako je „plemenito prihvatiti zadaću skrbi za sve stvoreno i to pokazivati svakodnevnim malim djelima“.

I na kraju valja naglasiti kako papa poziva da „svi traže projekte na duže vremensko razdoblje, a ne  samo one za moć.“ Valja voditi računa o preživljavanju i o harmoniji sa stvorenim jer “konačni cilj drugih stvorenja, nikako nismo mi!“