U organizaciji Nacionalnoga katehetskoga
ureda Hrvatske biskupske konferencije i Agencije za odgoj i obrazovanje
pri Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta u petak 14. listopada
otvoren je u Nadbiskupijskom pastoralnom institutu u Zagrebu simpozij u
povodu 25 godina vjerskoga odgoja i vjeronauka u školi “Katolički
vjeronauk u školi 1991.–2016.”.
Povodom ove godišnjice preko HRT-a
oglasio se i nadbiskup Bozanić koji je objasnio da dramu oko vjeronauka u
školama vodi neizmjerno mali broj ljudi jer još uvijek preko 90 posto
djece svojom voljom i demokratskim izborom izabire vjeronak, pa nema
govora o nikakvoj prisilnoj ‘indoktrinaciji’ što je najčešći argument
protivnika vjeronauka u školama i ugovora između Hrvatske i Svete
Stolice.
-Vjeronauk je prije 25 godina ponovno
uveden u hrvatske škole, na temelju Ugovora Svete Stolice i RH te na
temelju provedbenog ugovora Vlade i Hrvatske biskupske konferencije”,
podsjetio je kardinal Josip Bozanić za HRT.
“U osnovnim školama vjeronauk kao
izborni predmet odabire 90 posto učenika, u srednjim školama njih 75
posto, što govori o tome da je u našim školama uveden po demokratskom
slobodnom izboru”, rekao je. Naglasio je je kako je vjeronauk nakon II.
svjetskog rata nasilno izbačen iz škola.
Na pitanje o mogućoj reviziji Ugovora sa
Svetom Stolicom, kardinal Josip Bozanić odgovorio je kako ugovori i
konkordati sa Svetom Stolicom imaju trajnu vrijednost, a da je Hrvatska
njima ušla u krug europskih zemalja koje imaju posebne odnose sa Svetom
Stolicom. Dodao je kako je Crkva u Hrvatskoj bila u nezavidnom položaju,
što se tiče reguliranja tog statusa u bivšoj Jugoslaviji. “To je možda
uzrok otporu nekih manjih skupina ljudi tim ugovorima.”
Ministar Šustar – učenici kroz vjeronauk otkrivaju smisao
Na simpoziju povodom 25 obljetnice
vjeronauka u školama govorio je predsjednik HBK, nadbiskup Puljić te
izrazio radost zbog 25 godina vjerskoga odgoja i vjeronauka u školi.
Poručio je kako katehete i teolozi nisu obični učitelji koji govore o
Bogu nego oni koji razgovaraju s Bogom. Teologija se uči stojeći.
Teologija ima svoj govor koji nam može biti i ponekad nejasan. Zato
srcem treba osjetiti što znači biti kateheta i teolog. Teologija se uči i
poučava klečeći, poručio je nadbiskup zadarski mons. Želimir Puljić.
Ministar znanosti, obrazovanja i sporta
dr. Šustar u pozdravnom je govoru uputio na važnost i opravdanost
školskoga vjeronauka. Ustvrdio je da vjeronauk ima svoje tri dimenzije.
Vjeronauk u školi kreira horizonte individualnoga smisla. Učenici u
susretu s vjeronaukom otkrivaju svoj smisao. Vjeronauk je isto tako
pozvan kreirati i kolektivne horizonte nacije. Vjeronauk daje doprinos u
kreiranju identiteta u vremenu kad postoji centrifugalna sila koja
posebno ugrožava identitet malih naroda. Vjeronauk, nadalje, pruža
alternativne modele i nudi sliku koja se ne temelji samo na
prevladavajućoj slici čovjeka kao “homo economicusa”, poručio je, uz
ostalo, ministar Šustar. Potaknuo je organizatore da u znanstvenom
zborniku objave neke od radova sa simpozija kao temelj za javnu rasprava
i buduća znanstvena istraživanja.
Ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje prof. Žarković-Pečenković istaknula je da Agencija za odgoj i obrazovanje već 150 godina brine o odgojno-obrazovnom sustavu. Podsjetila je pritom da je do Drugoga svjetskoga rata vjeronauk bio obvezan predmet, dok je nakon stvaranja samostalne i slobodne Hrvatske dobio ponovno svoje mjesto u školi u okviru vjerskih sloboda te izborom roditelja postaje obvezan i ravnopravan ostalim predmetima.
Ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje prof. Žarković-Pečenković istaknula je da Agencija za odgoj i obrazovanje već 150 godina brine o odgojno-obrazovnom sustavu. Podsjetila je pritom da je do Drugoga svjetskoga rata vjeronauk bio obvezan predmet, dok je nakon stvaranja samostalne i slobodne Hrvatske dobio ponovno svoje mjesto u školi u okviru vjerskih sloboda te izborom roditelja postaje obvezan i ravnopravan ostalim predmetima.
Ustvrdila je, nadalje, da je osim
visokoga postotka pohađanja vjeronauka povećan i broj promoviranih
vjeroučitelja u znanja mentora i savjetnika. Vjeronauk je suvereni
predmet u odgojno-obrazovnom sustavu. On daje svoj doprinos boljemu
međureligijskom dijalogu, prihvaćanju različitosti te nudi odgovore na
pitanja zašto biti i postati dobar čovjek. Kroz 25 godina vjeronauk je
ostvario svoju punoljetnost i punu zrelost, poručila je prof.
Žarković–Pečenković.
Poslije molitvenoga uvoda koji su vodili vjeroučitelji Ivanka Osmak i Josip Štefanac te prigodnih riječi započeo je ciklus dopodnevnih predavanja pod nazivom “Vjerski odgoj i vjeronauk u dosadašnjih dvadeset i pet godina”. Uslijedit će okrugli stol o temi “Katolički vjeronauk u suvremenim društvenim okolnostima i njegovo mjesto u odgojno-obrazovnom sustavu Republike Hrvatske”.
Poslije molitvenoga uvoda koji su vodili vjeroučitelji Ivanka Osmak i Josip Štefanac te prigodnih riječi započeo je ciklus dopodnevnih predavanja pod nazivom “Vjerski odgoj i vjeronauk u dosadašnjih dvadeset i pet godina”. Uslijedit će okrugli stol o temi “Katolički vjeronauk u suvremenim društvenim okolnostima i njegovo mjesto u odgojno-obrazovnom sustavu Republike Hrvatske”.