14. 10. 2016.

Slavimo 25 godina vjeronauka u školama Republike Hrvatske!

Učenici zaista vole vjeronauk!

U organizaciji Nacionalnoga katehetskoga ureda Hrvatske biskupske konferencije i Agencije za odgoj i obrazovanje pri Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta u petak 14. listopada otvoren je u Nadbiskupijskom pastoralnom institutu u Zagrebu simpozij u povodu 25 godina vjerskoga odgoja i vjeronauka u školi “Katolički vjeronauk u školi 1991.–2016.”.

Povodom ove godišnjice preko HRT-a oglasio se i nadbiskup Bozanić koji je objasnio da dramu oko vjeronauka u školama vodi neizmjerno mali broj ljudi jer još uvijek preko 90 posto djece svojom voljom i demokratskim izborom izabire vjeronak, pa nema govora o nikakvoj prisilnoj ‘indoktrinaciji’ što je najčešći argument protivnika vjeronauka u školama i ugovora između Hrvatske i Svete Stolice.

 -Vjeronauk je prije 25 godina ponovno uveden u hrvatske škole, na temelju Ugovora Svete Stolice i RH te na temelju provedbenog ugovora Vlade i Hrvatske biskupske konferencije”, podsjetio je kardinal Josip Bozanić za HRT.

“U osnovnim školama vjeronauk kao izborni predmet odabire 90 posto učenika, u srednjim školama njih 75 posto, što govori o tome da je u našim školama uveden po demokratskom slobodnom izboru”, rekao je. Naglasio je je kako je vjeronauk nakon II. svjetskog rata nasilno izbačen iz škola.

Na pitanje o mogućoj reviziji Ugovora sa Svetom Stolicom, kardinal Josip Bozanić odgovorio je kako ugovori i konkordati sa Svetom Stolicom imaju trajnu vrijednost, a da je Hrvatska njima ušla u krug europskih zemalja koje imaju posebne odnose sa Svetom Stolicom. Dodao je kako je Crkva u Hrvatskoj bila u nezavidnom položaju, što se tiče reguliranja tog statusa u bivšoj Jugoslaviji. “To je možda uzrok otporu nekih manjih skupina ljudi tim ugovorima.”

Ministar Šustar – učenici kroz vjeronauk otkrivaju smisao

Na simpoziju povodom 25 obljetnice vjeronauka u školama govorio je predsjednik HBK, nadbiskup Puljić te izrazio radost zbog 25 godina vjerskoga odgoja i vjeronauka u školi. Poručio je kako katehete i teolozi nisu obični učitelji koji govore o Bogu nego oni koji razgovaraju s Bogom. Teologija se uči stojeći. Teologija ima svoj govor koji nam može biti i ponekad nejasan. Zato srcem treba osjetiti što znači biti kateheta i teolog. Teologija se uči i poučava klečeći, poručio je nadbiskup zadarski mons. Želimir Puljić.

Ministar znanosti, obrazovanja i sporta dr. Šustar u pozdravnom je govoru uputio na važnost i opravdanost školskoga vjeronauka. Ustvrdio je da vjeronauk ima svoje tri dimenzije. Vjeronauk u školi kreira horizonte individualnoga smisla. Učenici u susretu s vjeronaukom otkrivaju svoj smisao. Vjeronauk je isto tako pozvan kreirati i kolektivne horizonte nacije. Vjeronauk daje doprinos u kreiranju identiteta u vremenu kad postoji centrifugalna sila koja posebno ugrožava identitet malih naroda. Vjeronauk, nadalje, pruža alternativne modele i nudi sliku koja se ne temelji samo na prevladavajućoj slici čovjeka kao “homo economicusa”, poručio je, uz ostalo, ministar Šustar. Potaknuo je organizatore da u znanstvenom zborniku objave neke od radova sa simpozija kao temelj za javnu rasprava i buduća znanstvena istraživanja.
Ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje prof. Žarković-Pečenković istaknula je da Agencija za odgoj i obrazovanje već 150 godina brine o odgojno-obrazovnom sustavu. Podsjetila je pritom da je do Drugoga svjetskoga rata vjeronauk bio obvezan predmet, dok je nakon stvaranja samostalne i slobodne Hrvatske dobio ponovno svoje mjesto u školi u okviru vjerskih sloboda te izborom roditelja postaje obvezan i ravnopravan ostalim predmetima.

Ustvrdila je, nadalje, da je osim visokoga postotka pohađanja vjeronauka povećan i broj promoviranih vjeroučitelja u znanja mentora i savjetnika. Vjeronauk je suvereni predmet u odgojno-obrazovnom sustavu. On daje svoj doprinos boljemu međureligijskom dijalogu, prihvaćanju različitosti te nudi odgovore na pitanja zašto biti i postati dobar čovjek. Kroz 25 godina vjeronauk je ostvario svoju punoljetnost i punu zrelost, poručila je prof. Žarković–Pečenković.
Poslije molitvenoga uvoda koji su vodili vjeroučitelji Ivanka Osmak i Josip Štefanac te prigodnih riječi započeo je ciklus dopodnevnih predavanja pod nazivom “Vjerski odgoj i vjeronauk u dosadašnjih dvadeset i pet godina”. Uslijedit će okrugli stol o temi “Katolički vjeronauk u suvremenim društvenim okolnostima i njegovo mjesto u odgojno-obrazovnom sustavu Republike Hrvatske”.

Izvor: IKA