16. 02. 2015.

Kateheza XX. – Korizma – vrijeme posta i obraćenja

Riječ korizma potječe od latinskog naziva „quadragesima“, što znači „četrdesetdnevnica“. To četrdesetdnevno korizmeno vrijeme počinje Čistom srijedom ili Pepelnicom i traje do Velikog četvrtka, tj. mise Gospodnje večere (ne računajući nedjelje). Broj četrdeset u biblijskoj simbolici znak je pokore i obraćenja, kušnje i usavršavanja. U Bibliji čitamo o više događaja koji su simbolički povezani s brojem četrdeset: Četrdeset godina Izraelci borave u pustinji (Jš 5,10-12), četrdeset dana Mojsije prebiva na brdu Sinaju (Izl 24,18), četrdeset dana Golijat stoji nasuprot Izraelu, četrdeset dana i noći prorok Ilija hodi do gore Horeba (1Kr 19,8), prema Joninu propovijedanju Ninivljanima je preostalo četrdeset dana da se obrate (Jon 3,4)… i napokon, Isus provodi četrdeset dana u pustinji posteći i moleći (Mk 1,12; Mt 4,1; Lk 4,1).

Početak pokorničkog korizmenog vremena označava se pepeljanjem na Čistu srijedu (Pepelnicu). Pepeo je znak pokore i obraćenja. Prastari je običaj da svećenik na Čistu srijedu vjernike posipa pepelom u znak križa govoreći: „Obratite se i vjerujte Evanđelju!“ ili: „Sjeti se čovječe da si prah i da ćeš se u prah vratiti!“. Kršćani, koji vjeruju u uskrsnuće i život vječni, pepeo podsjeća na prolaznost zemaljskog života i sve ono zemaljsko što čovjeka može odvesti od Boga. To je poziv na prihvaćanje pravih i istinskih vrijednosti. To je vrijeme intenzivnijeg posvećivanja molitvi, čitanju Božje Riječi, odricanju, vršenju djela pobožnosti i ljubavi, pokore, posta i nemrsa. Prema crkvenom Zakoniku post i nemrs kršćani su dužni održavati na Pepelnicu i Veliki petak, dok nemrs (odricanje od mesa i mesnih proizvoda od toplokrvnih životinja) obvezuje na sve petke u korizmi i tijekom godine. 

Post dopušta samo jedan obrok (do sitosti) na dan i obvezuje sve vjernike od 18. do 60. godine života.
Nemrs zabranjuje samo mesnu hranu od toplokrvnih životinja na sve petke u godini (osim zapovjednih blagdana) i obavezuje od 14. godine života.

Neki se možda još sjećaju staroga posta o „kruhu i vodi“, mljevenja prženog žita na početku korizme od kojeg se pravila posna juha jer se u korizmi nije smjelo jesti ne samo meso, nego ni jaja, ni mlijeko ni mliječni proizvodi. O pušenju i piću da i ne govorimo. Kola poslije mise, javne zabave, igre, pjesme, a pogotovo svatovi bili su nezamislivi. Vremena su se izmijenila. Ispričavamo se novim vremenima i životnim poteškoćama kao da je ranije bilo lakše živjeti! I kad postimo, znamo li zašto postimo?

Kršćanska pokora nije radi same pokore, ni odricanje radi samog odricanja. Treba postojati neki viši cilj, dublji smisao. Ako se nečega odreknemo da bi nekomu pomogli to pokazuje koliko smo ljudi. Odricanje od kršćanina treba napraviti slobodna i uravnotežena čovjeka, ono ga mora dovesti do brata čovjeka i otvoriti prema Bogu. Pokora nas treba iznutra pročistiti i oplemeniti. Poruka korizme nije, dakle, u odricanju nego u davanju, u dijeljenju. Kako ćemo se povući u osamu, u sebe, ako nismo u stanju biti na trenutak u tišini, barem se ponekad odreći praznih razgovora, nekih bezveznih televizijskih serija, krještave glazbe, raznih poroka i loših navika… Što učiniti da nam post ne bude samo neki običaj iz prošlosti po kojem ćemo se za neko vrijeme odreći nekih navika, da bi nakon korizmenog vremena sve to opet nadoknađivali? Potrudimo se da nam ovo sveto vrijeme donese dobre duhovne plodove iz kojih ćemo crpsti snagu za preostalo vrijeme kroz godinu i za čitav život. 

Zato se pomolimo:


„Svemogući Bože, udijeli da godišnjom proslavom korizme napredujemo u spoznaji Isusa Krista i u životu slijedimo njegov primjer.“ (Zborna molitva 1. korizmene nedjelje)