16. 10. 2014.

Kateheza IV. - "Ponude u mom životu"



Poniznost, najjače oružje! (Mt 21, 28-32)

Prispodoba o dva sina

„A što vam se čini? Čovjek neki imao dva sina. Priđe prvomu i reče: 'Sinko, hajde danas na posao u vinograd!' On odgovori: 'Neću!' No poslije se  predomisli i ode. Priđe i drugomu pa mu reče isto tako. A on odgovori: 'Evo me, gospodaru!' i ne ode. Koji od te dvojice izvrši volju očevu?“ Kažu: „Onaj prvi.“ Nato će im Isus: „Zaista, kažem vam, carinici i bludnice pretekoše vas u kraljevstvo Božje! Doista, Ivan dođe k vama putom pravednosti i vi mu ne povjerovaste, a carinici mu i bludnice povjerovaše. Vi pak,  makar to vidjeste, ni kasnije se ne predomisliste da mu povjerujete.“

ŠTO VAM SE ČINI?


Vjerujem da nam je svima dobro poznata Matejeva prispodoba o dvojici sinova te da s lakoćom spoznajemo njezino temeljno značenje. Ipak, u današnjem promišljanju želim se napose osvrnuti na njezine bitne značajke kojima u svojim uobičajenim promišljanjima ne pridajemo dovoljno važnosti, a koje nas mogu odvesti na put promišljanja drugačiji od Matejeva. Naime, nerijetko se događa da je navedena prispodoba zbog predrasuda i krivih poimanja bila krivo interpretirana, tako da se prvi sin, koji obećava ocu poći u vinograd, ali na kraju ne odlazi, poistovjećivao s Izraelom.

Međutim, Matejeva nakana nije bila prikazati odnos Izraela i Isusa, ni o njemu donijeti svoj osobni sud. Naglasak je na obraćenju carinika i bludnica koji su ne samo prihvatili, nego i u svojemu životu živjeli Božju volju i postali baštinici Božjega Kraljevstva, za razliku od glavara svećeničkih i starješina naroda koju su bili njezini dobri poznavatelji, ali ne i vršitelji. U prispodobi o dvojici sinova i njihovim različitim stavovima s obzirom na Očevu volju riječ je, dakle, o temeljnom pitanju prisutnu u cijeloj povijesti čovjekova spasenja, i u Izraelu i u Crkvi: Tko je istinski vjernik? Onaj koji govori, a ne čini ili pak onaj koji, iako ne ispovijeda javno svoju vjeru, ipak čini Očevu volju? Riječi ili djela?

„A što vam se čini? Koji od te dvojice izvrši Očevu volju?“ (Mt 21, 28.31), Isusova su pitanja upućena glavarima svećeničkim i starješinama naroda za vrijeme poučavanja u Hramu. „Onaj prvi“ (Mt 28, 31), njihov je točan odgovor u čijem tumačenju trebamo biti pažljivi kako ne bismo došli do brzog i površnog zaključka, govoreći kako Matej osuđuje pravovjernost. Matej ne osuđuje niti niječe pravovjernost kao takvu, nego rascjep između vjere i prakse prisutan ne samo u Isusovo nego i u naše vrijeme. Jedno se ustima ispovijeda dok se drugo živi i čini.

Glavari svećenički i starješine naroda bili su čuvari i tumači Zakona te su kao takvi predstavljali najviši autoritet u narodu vrijedan poštovanja, divljenja i posluha. Međutim naučeno, na trgovima i u hramu tumačeno i ispovijedano, u svakodnevnom životu nije bilo svjedočeno. Stoga carinici i bludnice u svjetlu Isusove prispodobe postaju model za one koji govore, a ne čine jer su imali snage i hrabrosti suočiti se s istinom o samima sebi, obratiti se, započeti novi život te svakodnevno živjeti i svjedočiti svoju vjeru prije svega djelima, a ne samo riječima, za razliku od onih pravovjernih koji nisu imali hrabrosti vidjeti istinu duboko u sebi skrivenu, dovesti u pitanje svoje spoznaje i vjeru koja u konkretnom životu nije nalazila svoj izričaj.
 

Isus i nama danas, ponajprije u hramu vlastita srca postavlja jednako pitanje kao i slušateljima svojega vremena: Što vam se čini? Jako dobro znamo tko je od dvojice sinova vršio Očevu volju, ali isto tako svjesni smo kako smo daleko od istinskog obraćenja srca, živog svjedočanstva vlastite vjere u svakodnevnom životu i kako olako ustima ispovijedamo dok su nam djela daleko od riječi. Rascjep između našega biti, reći i činiti očituje se ne samo u skrovitosti našega srca, nego i u svakodnevnom životu i djelovanju koje je često mlako, hladno i gotovo mrtvo, jer mu nedostaje radost, svježina i radikalnost obraćenja koju su živjeli carinici i bludnice Isusova vremena.

Potrebno je, dakako, poznavati Očevu volju objavljenu u njegovoj Riječi kako bismo je mogli i vršiti, ali je još važnije spoznato činiti, jer djela govore i privlače daleko više od riječi koje netom izrečene bivaju ubrzo zaboravljene za razliku od djela trajno prisutnih u vinogradu Božjega kraljevstva. Poučeni primjerom prvoga sina izaberimo put djela kojim ćemo živjeti riječi javno neizrečene, ali u srcu duboko prisutne! Budimo radosni svjedoci Božje, u povijesti i u svojem srcu, utjelovljene Riječi te vršitelji Očeve volje!

Molitveno – meditativni završetak:
Tiho svjedočanstvo Riječi

što vam se čini   dva sina   neću   ode   evo me   ne ode   carinici
bludnice   pretekoše   povjerovaše   kraljevstvo Božje

Gospodine, pozvao si me na rad u vinogradu svojega Oca. Sjećam se trenutka i dana kada sam Ti radosno i bez prevelikog razmišljanja o svojem sutra rekao iskreno „Da“. I danas sam ovdje zahvaljujući Tvojoj ljubavi koja me je uvijek iznova podizala iz prašine grijeha u koje sam tako često i lako padao, u istom onom vinogradu s mnogim drugim radnicima koji zajedno sa mnom dijele teret i žegu dana.
No s vremenom, Gospodine, moje prvotno „Da“ izgubilo je svoju svježinu, snaga i zanos početaka nisu više tako snažni, riječi su nadjačale djela. I danas Te želim srcem punim povjerenja i ljubavi moliti za novu snagu, novu ljubav i novu radost. Neka moj rad u vinogradu Tvojega kraljevstva, Gospodine, bude tiho, ali živo svjedočanstvo Riječi kojoj sam povjerovao i predao sav svoj život.
Neka i najmanji posao u ljubavi prema Ocu, Tebi i bratu čovjeku bude znak i izričaj vjere u srcu rođene i u svakodnevnom životu življenje. Molim Te, Gospodine, da moj život bude život djela koji će bez prevelikih i često samo površnih i ispraznih riječi svjedočiti ono što srcem duboko vjerujem.
Posao koji si mi povjerio želim, Gospodine, izvršiti u potpunosti, jer znam da je to Očeva volja za mene. Daj mi potrebnu snagu kako bih, unatoč zahtjevima, naporu i teretu povjerenog mi posla te svojim slabostima, bio Tvoj marljivi radnik koja će djelima više nego riječima pružati svjedočanstvo i primjer novim radnicima u Očevu vinogradu.