05. 06. 2014.

Jovanović, Josipović i Platforma 112 žele uvesti još jedan (pre)odgojni, obavezni predmet u sve škole

Ministar obrazovanja RH dr.sc.Željko Jovanović
O uvođenju građanskog odgoja kao obaveznog predmeta u osnovne i srednje škole

U referendumskoj noći jedna predstavnica GONG-a je rekla da, u slučaju da je građanski odgoj bio ranije uveden u škole, do referenduma o braku kao zajednici žene i muškarca i ovakvog njegovog ishoda ne bi nikad ni došlo. Gospođa iz GONG-a doživljava građanski odgoj kao metodu represije, korekcije, preodgoja. Smatra da, u slučaju da smo ga imali u školama, građani ne bi izrazili svoje mišljenje na tom referendumu. Kao da je cilj građanskog odgoja spriječiti građane da izraze svoje mišljenje, a ne poticati da ga izraze, da budu slobodni, na uljuđen, na pristojan način, poštujući drugo, drugačije i suprotno mišljenje. 

Zamjeram što je udruga GONG bila jedna od glavnih koje su se angažirale u izradi programa građanskog odgoja, zajedno s drugima iz Platforme 112.

Jedino te udruge, koje su sve bile nositelji kampanje protiv referenduma, su ispred civilnog društva sudjelovale u izradi ovog programa. Za očekivati bi bilo da u jednom civiliziranom društvu, ako se zna da postoje različiti činioci u njemu, koji misle drugačije o različitim stvarima, da bi se njih aktivno uključilo, da se čuju različita mišljenja, da onda nađe konsenzus, da uskladimo razmišljanja i idemo naprijed.

Ne vjerujem da bi ova vlast imala autoriteta i da bi mi imali povjerenja da će kroz ovaj novi predmet podučavati ono što mi svi želimo, o vrijednostima demokracije, o bogatstvu demokratskog društva, o važnosti svakog čovjeka, o njegovoj odgovornosti da sudjeluje u društvu, o priznavanju i poštivanju različitosti, o važnosti vjere u odgoju djece. Ne vidimo da će se to događati. Možemo se tek nadati da će biti dovoljno razuma da se odustane od uvođenja građanskog odgoja u ovom trenutku. Ili ćemo se morati aktivirati da pomognemo da se shvati da u ovoj situaciji jedan velik broj ljudi u Hrvatskoj neće pristati da se troši novac na nove nastavne materijale, na nova sredstva za udruge, niti da se kroz  obrazovni sustav djeci nameće nešto što nije poticanje građanske svijesti, nego ponovno uvođenje jedne ideologije.

U zemlji koja je tek nedavno izašla iz jednopartijskog sistema, građanske inicijative, referendumi, uopće uzimanje odlučivanja usvoje ruke od strane građana je nešto novo, nešto na što nismo naučili. Naše generacije nisu odgajane za to da participiramo u društvu. Zato je i bilo toliko mladih, studenata, koji su se uključili u inicijativu ‘U ime obitelji’. Mladi nemaju nikakve zadrške, za razliku od naše generacije, koja je odrastala i odgajana u komunizmu i čiji su roditelji odgajani u tom totalitarnom sustavu. Nama je utjerivan strah od društvenog angažmana, nas se nije poticalo da aktivno sudjelujemo u društvu. Prema tome svako poticanje ljudi da daju doprinos svojoj zajednici je dobrodošao. Tako gledam i na odgoj djece za građanske aktivnosti. Mislim da je to samo po sebi pozitivno. Pozitivno je poticati ljude da svoja znanja svoju ljubav, svoj interes, ugrade u zajednicu na jedan organiziran način. Međutim, ono što je problem, je kada se građanski ili bilo koji drugi odgoj pokuša instrumentalirati da bi se mišljenje jedne grupe građana nametnulo svima kroz odgoj djece, za koju je upravo žalosno da ministar Jovanović u dvije i pol godine vlasti u škole uvodi drugi odgojni predmet.

Potrebno je potaknuti da ovaj odgoj, ako bude uveden, bude na korist djece, da podučava ono što je potrebno podučavati, vezano za toleranciju, za mirno rješavanje problema, upoznavanje s drugim kulturama, poštivanje svog identiteta, svoje kulture.

Čisto sumnjam da bi se građanskim odgojem, kako se najavljuje, moglo stvoriti slobodno misleće ljude i to  35 nastavnih sati od 1. do 4. razreda osnovne škole. Tako zamišljen građanski odgoj smatram suvišnim i zbog toga što je njegov sadržaj isti onaj koji se uči kroz izborne predmete vjeronauk i etiku.

Pitanje je zašto. Bojim se da će se otvoriti još jedno područje sukoba jer će se pokušati kroz škole nametati sadržaje koji imaju za cilj ne da se od djece učini slobodne i misleće ljude, ne da ih se potiče da se osjećaju kao građani, kao važni subjekti u svojoj domovini, da se aktiviraju, ne da ih se uči kako da odrastajući aktivno doprinose svom društvu, već upravo suprotno, pokušat će se provoditi nekakav novi preodgoj djece, pod izlikom da se želi postići njihovo građansko uključivanje.

Šibenski biskup Ante Ivas je uvođenje građanskog odgoja usporedio s ‘političko-moralnim vaspitanjem’ koje se nekad provodilo u školama.

“Prepoznajemo pokušaj istog takvog nametanja toga moralno-političkog vaspitanja, samo na još puno grublji i bezobrazniji način”– rekao je Ivas (biskupovu izjavu prenosi šibenski portal Tris).

“Kada je u pitanju prosvjeta jako sam osjetljiv. Mi ovdje u Šibeniku imamo katoličku osnovnu školu, pa iz bliza mogu gledati kako to izgleda i koliko treba rada, brige i ljubavi prema toj djeci da ih učinimo ljudima koji će znati hodati uspravno, koji će znati biti građani, biti svjesni svog imena, nasljeđa, kulture, da ih nitko ne može preveslati s teorijama koje nemaju nikakvog temelja u znanosti. A te su teorije danas moda, koju guraju lobiji iza kojih stoji jedan vrlo prljavi kapital koji hoće cijeli ovaj svijet pretvoriti u robovlasnički svijet”, rekao je biskup Ivas.