Katolički vjeronauk i odgoj u pluralnoj i demokratskoj školi naziv je predavanja koje sam održao danas, na aktivu društvene grupe predmeta u Osnovnoj školi Jurja Barakovića - Ražanac. Bit ću slobodan ovdje da podijelim svoje misli i zaključke.
“Vrednote se najjasnije prepoznaju
tamo gdje ih nema ili tamo gdje nedostaju.”
(Hartmut von Hentig)
(Hartmut von Hentig)
•
Živimo
u vremenu neizostavne potrebe jasnijih
društveno-kulturalnih i etičko-moralnih očitovanja, uz istodobno potiskivanje
vrijednosno-humanističkog identiteta suvremene civilizacije.
•
Živimo
u društvu rušenja autoriteta svih odgojnih instanci u
kojem se dovode u pitanje mnoge tradicionalne vrijednosti i institucije koje ih
promiču jer se ne želi prihvaćati sustav vrijednosti i životnog usmjerenja koje
bi netko nametao. (U
društvu vođenom logikom individualizma, tradicionalni autoriteti i uloge
roditelja, učitelja, svećenstva i zakonodavaca zamijenjeni su u ozbiljnoj mjeri
novom klasom profesionalaca: virtualnih autoriteta, kiborga, popularnih likova,
modnih gurua, glazbenih ikona, psihologa, socijalnih djelatnika, odvjetnika
itd.)
Kiborg je kibernetički organizam koji se sastoji od umjetnih i prirodnih
dijelova, ili, kako na to danas najčešće gledamo, organizam koji ima poboljšane
sposobnosti zahvaljujući tehnologiji.
•
U
tom vremenu i u takvom društvu s jedne se strane nominalno zagovaraju
humanističke vrednote, dok se istodobno vrednuju samo užitak, moć, uspjeh,
ugled, bogatstvo, prestiž i td. ukorijenjeni u subjektivnom zadovoljstvu bez
utemeljenosti i povezanosti s bilo kakvim objektivnim moralnim i/ili etičkim
normama.
•
Suvremeni
se čovjek sve više okreće prema materijalnim dobrima, zaboravljajući pri tome
da postoje i druge, više vrednote: kulturne, humanističke i duhovne.
•
Taj
tijek obezvrjeđivanja vrijednosti uzrokovao je vrijednosnu krizu, koja nam
prijeti lošim posljedicama u daljnjem razvitku čovjeka, čovječanstva i ljudske
kulture. A utvrđena vrijednosno-humanistička kriza odraz je sveopće moralne
krize društva.
Odgoj nije svemoćan, ali je njegova
uloga golema. Odgoj ne stvara čovjeka, ali mu pomaže da to postane.
(V. G. Bjelinski)
·
Proces
odrastanja u pozitivnom humanističko-vrijednosnom okruženju bitno obilježavaju
teški socio-kulturni uvjeti. I stječe se dojam kao da su pritom zatajili svi
odgojni čimbenici.
·
Zauzvrat
se od nastave katoličkog vjeronauka traži nadomjesna izgradnja općeg dobra i
promicanje humanističkih vrijednosti vjeronaučnim programom, putem kojeg crkva
u školi nudi sustav vrijednosti tumačen iz kršćanske perspektive, koji smatra
istinskim putem ispunjenja čovjekova smisla. Crkva neumorno ističe da je odgoj
samo onda uistinu ljudski odgoj kad se vodi kriterijima autentičnog savršenstva
i dostojanstva ljudske osobe koje zahtijeva da se dosljedno poštuju sve njezine
dimenzije, sposobnosti, kvalitete i nadasve otvorenost transcedenciji. Dakle,
ne samo racionalne i tehničke, nego i emocionalne, moralne, duhovne i
religiozne dimenzije.
·
Odgoj
treba voditi ka humanizaciji i usvajanju onih vrednota koji uistinu obogaćuju i
usmjeruju ljudski život. Odgoj bi trebao biti proces formiranja čovjeka kao ljudskog
bića u svim njegovim kvalitetama, tako i onim etičko-moralnim. Tako shvaćen
odgoj je djelovanje koje omogućuje fizički, intelektualni i moralni razvoj
ljudske osobe.
·
Tog
se naloga drži Crkva kada teži preko katoličkog vjeronauka vršiti svoje odgojno
poslanje vodeći se ciljevima da pomaže mladima da skladno razvijaju svoje fizičke, ćudoredne i duhovne
sposobnosti i da postupno postignu savršeniji osjećaj humanističke
odgovornosti. To je jedan od glavnih ciljeva religioznog odgoja koji potiče
razvijanje takvih sposobnosti u odgajanika koje mu omogućuju da se samostalno i
slobodno, bez obzira na teškoće s kojima se susreće, može odlučiti za istinske
vrijednosti koje se odnose na bitne dimenzije njegova cjelokupnog života.
·
Zato,
integrativni odgoj treba voditi potpunom i skladnom razvijanju fizičkih,
moralnih i intelektualnih sposobnosti osobe.
·
To
je temeljna težnja katoličkog vjeronauka, te ako škola želi odgajati i
obrazovati cjelovitu osobu, tada vjeronauk kao humanistički predmet ne bi
trebao izostajati.
·
Nažalost,
unatoč jasnim zakonskim okvirima, koji trebaju jamčiti pravo na religijsko
obrazovanje, čuju se teške primjedbe, neprikladnost, protivljenja i
osporavanja.
·
Stoga
je u vjeroučiteljskim krugovima sve prisutniji strah od međudržavnog raskidanja
Ugovora, kojem bi vjeronauku prijetio
opstanak u školi. Ako im viša međunarodna instanca to pravno ne dopušta, tada
ga se pokušava maknuti sa scene školskih programa prijedlozima alternativnih
predmeta: etike, religiozne kulture, znanosti o religijama, moralnog i
religijskog odgoja, kršćanske etike, interreligijskog obrazovanja… Ta se
nastava shvaća kao ponuda moralnih vrednota, a ne kao ponuda specifičnih
vjerskih sadržaja i ponašanja.
(Posredovati razumijevanje za
religiju više je nego posredovati vrijednosti koje bi se, načelno govoreći,
mogle svrstati u područje etičkog razmišljanja o vjeronauku u školi. Nije,
stoga,dostatno zadaću vjeronaučne nastave shvatiti isključivo samo iz
perspektive posredovanja vrijednosti. Otvorenost prema stajalištima i vrijednostima
na kojima bi se temeljilo kasnije djelovanje učenika, samo je dio onoga o čemu
je u religiji riječ. Kada bi se vjeronauk shvaćao samo kao predmet koji bi
služio posredovanju vrijednosti, tada bi on zapravo bio nepotreban. Ono po čemu
se katolički vjeronauk razlikuje od
drugih predmeta je njegova vertikalna dimenzija.)
·
Uostalom,
i sam je sadržaj katoličkog vjeronauka često na udaru određenih nevladinih
udruga, koje šalju svoje pravobranitelje, s kritičkim apelima za ispravak
nastavnih cjelina koje bi trebale biti tolerantnije prema „ostalim“
vrijednostima slobodnih odabira. U tom se kontekstu želi i školski vjeronauk
podrediti ciljevima građanskog odgoja. A kad ne uspijeva s provedbom toga, tada
uporno smišlja nove programe kvazihumanističkog obrazovanja, poput aktualnog
spolnog odgoja.
(Ističem šest prijepornih točaka koje
se odnose na zdravstveni odgoj u spornom četvrtom modulu, a u suprotnosti su s
naukom Katoličke Crkve: shvaćanje masturbacije, stajalište prema pornografiji,
stajalište prema odgovornom spolnom ponašanju, učenje djeteta o spolnom odnosu,
stajalište o homoseksualnosti i rodna ideologija.)
·
Bez
moralnog odgoja, bez određenih moralnih vrlina, kao što su poštenje, iskrenost,
pravednost, čestitost, humanost, nesebičnost, vjernost, kultura ponašanja,
principijelnost, (samo)kritičnost, osjećaj osobnog dostojanstva,
samosvladavanje, pozitivan i i odgovoran odnos prema radu i discipliniranost ne
bismo mogli ostvarivati humanistički napredak ponašanja naše zajednice.
Te temeljne vrednote pronalaze središnje mjesto u vjeronaučnom programu
budući da stavlja naglasak na cjelovit odgoj čovjeka i promicanje osobnih i
općeljudskih vrednota.
·
Zbog
te zahtjevnosti, vjeronauk nije samo prenošenje znanja, vjeroučitelj nije samo
CD-ploča, nije računalo, nije stroj, nego je posjednik onoga o čemu govori.
Njegova riječ je reklama, markentiški poziv, da ljudi uzmu ono što im govori.
Zato je vjeronauk i svako poznavanje Božje Riječi navještaj, obznanjivanje
onoga što im se daje, nagovještaj da će u njih ući ono, o čemu se u vjeronauku
govori. Vjeronauk nije informiranje o
vjeri! Vjeronauk mora davati ono što obećava i tumači, inače frustrira
vjeroučenike i uvjerava ih da je sve to tlapnja i mitologija. U cjelovit odgoj
spada najprije duhovni, a onda doktrinarni odgoj, poznavanje socijalnog nauka
Crkve te osobito rast u ljudskim vrednotama.
·
U
perspektivi vjeronaučne nastave, bitno je nastojati povezati religiozni nauk i
društveni život, vjerske pouke i zemaljske vrijednosti, ispravljanje pogrešnih
mišljenja i stajališta.
·
Profesionalan
identitet vjeroučitelja je ključan čimbenik vjeronaučne nastave. Vjeroučitelj
se time nalazi u zahtjevnoj situaciji različitih očekivanja od strane Crkve,
društva, obitelji, djece… Moguće ih je uskladiti kvalitetnom trajnom
formacijom, stručnim usavršavanjima i profesionalnim osposobljavanjima.
Vjeroučitelji moraju davati sve od sebe da kvalitetom svoje nastave oduševe i
potaknu svoje učenike na ozbiljno i kritičko preispitivanje vlastitih vjerskih
stajališta.
·
I
znanost, i država, i obitelj, i Crkva – sve odgojne snage društva moraju
usklađeno djelovati da pridonesu boljem i koordiniranijem odgoju za
humanističke, duhovne i moralne vrijednosti jer:
„Ljudski život ima smisao
samo ako se u njemu mogu
ostvarivati duhovne
i moralne vrijednosti“
(Sokrat).
·
S
obzirom na to da su vjeroučitelji i vjeroučiteljice službenici Crkve i društva,
važno je progovoriti o složenoj zadaći integraciji vjere u hrvatsko suvremeno
društvo koju imaju vjeroučiteljice i vjeroučitelji kao oni koji rade u dijelu
društvene stvarnosti – školi. Da bi se vjera koju žive vjeroučiteljice i
vjeroučitelji uspješnije prenijela na povjerene generacije, potrebno je biti i
metodičko-didaktički osposobljen, što uvijek u sebi uključuje dobro poznato
načelo vjernosti Bogu i vjernosti čovjeku.
Duhovno-vjernički i
profesionalni identitet vjeroučiteljica i vjeroučitelja kontekstualiziran u
suvremenoj mjesnoj crkvi i suvremenom hrvatskom društvu
·
Svakodnevno
smo svjedoci u kakvom suvremenom globalnom (svjetskom, europskom) i lokalnom (hrvatskom) društvu
živimo. Pluralnost ideja i stajališta, multikulturalnost i
multikonfesionalnost, tehničko-tehnološki svijet u kojem sve više prevladava
etički relativizam koji je izgubio kriterije za razlikovanje dobra od zla,
korisnog i štetnog, umanjivanje vrijednosti kršćanske kulture i baštine, samo
su neka od obilježja suvremenog globalnog društva koje velikom brzinom ulazi i
u hrvatsko suvremeno društvo.
Hrvatska je društvena stvarnost još obilježena tranzicijom, ulaskom u
Europsku uniju, korupcijskim aferama, gospodarstvom koje stagnira, velikom
nezaposlenošću, propagandom upitnih vrednota…
·
Vjeroučiteljice
i vjeroučitelji kao integralni dio Crkve, ali i društva, u svom radu kao
poslanici Crkve i djelatnici države imaju svakodnevno mogućnost i poslanje
povezivati Crkvu, njezino učenje i djelovanje, njezin sadržaj vjere s
društvenom pluralnom stvarnošću koje je očito i u školskom odgojno-obrazovnom
sustavu. Oni kao suvremeni odgojitelji u vjeri pozvani su trajno voditi računa
o novim utjecajima, odnosno izazovima postmoderne svijesti. U ozračju
znanstveno-tehničke civilizacije, to su znakovi vremena i još jači poticaj za
što stvaralačkiji pristup u vjeronaučnom radu, bez obzira na povremena
razočaranja. Tako iščitavamo trajan izazov koje suvremeno hrvatsko društvo
stavlja pred vjeroučiteljice i vjeroučitelje, a on je da njihov
duhovno-vjernički i profesionalni identitet mora biti kontekstualiziran u
društvenoj suvremenoj stvarnosti.
·
Duhovno-vjernički
i profesionalni identitet vjeroučitelja uvijek su određeni povijesno, sociološki
i kulturološki. Danas se ostvaruju u pluralnom
i sekulariziranom društvu te se pred cjelokupni identitet
vjeroučiteljica i vjeroučitelja postavlja i nove zadaće.
Socijalna duhovnost vjeroučitelja pokazuje i dokazuje da socijalni nauk
Crkve ima važno mjesto u njihovu životu te u životu Crkve. Ta duhovnost koja
nadahnjuje duhovno-vjernički i profesionalni identitet vjeroučitelja rađa
socijalnom kompetentnošću koja odgaja učenice i učenike u tom duhu. Ne treba
posebno naglašavati da se i u Nacionalnom okvirnom kurikulumu ističu socijalne
kompetencije koje obuhvaćaju sve oblike ponašanja prema kojima treba ovladati
da bi pojedinac mogao učinkovito i konstruktivno sudjelovati u društvenom
životu u interakciji s drugim pojedincima ili skupinama. Ako se vjeroučiteljice
i vjeroučitelji trude da njihovi učenici postanu socijalno kompetentni, onda i
oni sami prethodno moraju postići tu kompetenciju.
·
Evanđeljem
protkan duhovno-vjernički i profesionalni identitet i kao takav
kontekstualiziran u suvremenom društvu pred vjeroučiteljice i vjeroučitelje
stavlja trajni izazov da u hrvatskoj društvenoj stvarnosti daju životno
svjedočanstvo i poticaj da se isplati biti kršćaninom u društvu.
·
Katolički
vjeronauk sa svojim nastavnim sadržajima predstavlja mjesto dijaloga Crkve i
društva, a vjeroučiteljice i vjeroučitelji promicatelji su tog dijaloga.
·
U
održavanju nastave katoličkog vjeronauka u školi Crkva je vidljivo djelatna u
školi, a po školi i u društvenoj stvarnosti. Tako je katolički vjeronauk jedan
od bitnih instrumenata crkvenog naviještanja vjere u društvu. Škola, u kojoj se
ostvaruje i konfesionalni vjeronauk, ispunjava najvitalnije godine čovjekova
života, u kojima je on najsposobniji za učenje. Kad učenici napuste školu, mogu
biti puni znanja, ali siromašni iskustvom kako upotrijebiti stečeno znanje.
Nakon izlaska iz škole njihova su očekivanja velika, slobodni su, ali bez
ikakve životne orijentacije, bez ikakvog odnosa prema zajedništvu, zajedničkom
dobru, izgradnji sebe i okoline u kojoj se nalaze. Vjeronauk u školi u obradi
nastavnih sadržaja pruža znanje učenicima, ali jednako vrijedno kao i pružanje
znanja, nastava vjeronauka usmjeruje i uči te iste učenike kako ta dobivena
znanja iskoristiti i ispravno upotrijebiti na dobrobit njih samih, ali i na
dobro Crkve i društva u kojemu žive.
·
Kada
razmišljamo o vjeronauku u školi, kao školskom predmetu, sa sigurnošću možemo
zaključiti da on nema neku ekonomsku računicu u današnjem liberalno-ekonomskom
društvu i svijetu, kao što mogu imati i imaju neki određeni školski predmeti.
No, on može i mora evanđeoskom konkretizacijom pridonijeti da ekonomska
računica, mnoga gospodarstvena stajališta i pothvati budu oplemenjeni
ljudskošću i skrbi za sve u društvu, a ne samo za neke, koji se ne očituju u
sebičnom bogaćenju na račun ostalih. Ona škola koja želi promicati cjelovitoga
čovjeka, autentično društvo i kulturu ne može zanemariti religioznu i duhovnu
dimenziju čovjekova života.
·
Kao
vidljiva djelatnost Crkve, vjeronauk u školi služi čovjeku da se razvije u svim
svojim dimenzijama. Njeguje korelaciju s ostalim školskim predmetima te je
pozvan prodrijeti na područje društva i kulture i imati veze s ostalim ljudskim
znanjima. Naime, kao izvorni oblik služenja Riječi školski vjeronauk
uprisutnjuje evanđelje u osobnom sustavnom i kritičkom procesu asimilacije
kulture. Zato u postmodernom vremenu i društvu, vjeronauk u školi treba
nalaziti nove putove, učiniti religioznu dimenziju stvarnosti komunikativno
pristupačnom i pronaći nov kršćanski jezik. U tom smislu vjeronaučnu nastavu
obilježava dijakonijsko i evangelizacijsko usmjerenje.
·
Vjeronaučna
nastava i rad s djecom i mladima mora postati više dijakonijski, solidarniji,
nužniji. U tome svakako treba shvatiti i proprij crkvenog djelovanja koji leži
u susretima zajedničkog traženja identiteta, a ne zadovoljavati se potrebnom
službom. Crkva mora promatrati hod mladih, poštivati prvo pedagoško pravilo:
uhvatiti ih tamo gdje oni trenutačno jesu, i analizom takve situacije ići
zajedno s mladima. Dijakonija Crkve u radu s mladima ne znači regrutiranje
mladih kršćanskih vojnika i njihovih snaga, nego motiviranje i osposobljavanje
da se život usmjeri prema Kristu. Nužnost mistagoškog rada Crkve je nužna kroz
prizmu sebe otkriti i shvatiti – Boga
iskusiti.
·
Evangelizacijsko
usmjerenje vjeronauka u školi postaje neizbježno, a to znači ostvariti vjersku
pouku koja je puna evanđeoske svježine i u kojoj je jezik prilagođen vremenu i
osobama. U evangelizacijskom usmjerenju, vjeronauk u školi ima mogućnost
doprijeti i osvijetliti svjetlom evanđelja društvena i kulturna područja koja
se nazivaju suvremenim aeropazima,
kao što su područje komunikacije, područje građanskog zauzimanja za mir,
razvoj, slobodu naroda, zaštitu stvorenoga, područje obrane i zaštite prava
osoba, nadasve manjina, žena i djece, područje znanstvenog rada i međunarodnih
odnosa.
·
Pod
utjecajem postmodernog vremena i društva, načina življenja, razmišljanja,
djelovanja, vjerske indiferentnosti i crkvene distanciranosti učenika, kao i
njihovih obitelji, neki autori naglašavaju da katolički vjeronauk u školi nema
u prvom redu tradicionalnu katehetsku zadaću neposrednog uvođenja i uvježbavanja u vjeru i život Crkve odnosno
kršćanske zajednice. On mora pomoći i onim učenicima koji se nalaze u faktičnoj
udaljenosti od Crkve i župne zajednice da se ozbiljno pozabave religioznim
pitanjem i odgovorno susretnu s kršćanskom vjerom, s njezinim izrazima i
izazovima te da izgrađuju vlastiti religiozni i vjerski stav. Sukladno tome,
nameće nam se nužan suodnos vjeronauka u školi i župne kateheze. To su dva
oblika vjerskog odgoja i obrazovanja koji imaju različite zadaće, ali se
međusobno nadopunjuju i uvjetuju. Bolja zaživljenost župne kateheze u župnim
zajednicama urodit će primjerenijim i stvarnijim očekivanjima Crkve od
vjeronauka u školi.
·
Mjesto
katoličkog vjeronauka u školi i odvijanje vjeronaučne nastave promatra se i
vrednuje kao služenje čovjeku u konkretnoj njegovoj društvenoj i crkvenoj
stvarnosti. Kao služenje čovjeku, primarno je usmjeren na učenike kojima je
namijenjen sadržaj nastave katoličkog vjeronauka. No, preko učenika vjeronauk u
školi želi doprijeti i do njihovih roditelja i pomoći im u ispunjenju njihove
uloge vjerskoga odgoja i obrazovanja djece i mladih.
·
Kao
školski predmet, katolički vjeronauk ne isključuje suradnju s ostalim školskim
predmetima i učiteljima koji ih predaju. U korelaciji nastavnih sadržaja i
stjecanju novih znanja obogaćuje učenike, ali i učitelje kršćanskom tradicijom
koja je odigrala veliku ulogu u razvoju društva, kulture, znanosti i umjetnosti
Europe, ali i hrvatskoga društva.
·
U
prenošenju evanđeoskoga duha u postmodernom vremenu i društvu, a u ozračju
škole, katolički vjeronauk susreće sve koji su na bilo koji način povezani sa
školskim odgojno-obrazovnim sustavom i nudi im Isusov stil života, mišljenja i
djelovanja na početku trećega tisućljeća u kojem svakodnevno niču novi stilovi
života, mišljenja i djelovanja upitnih kvaliteta!
Vjeroučitelji i složena
zadaća integracije vjere u suvremeno hrvatsko društvo
·
Promicanje
dijaloga Crkve i društva, svjedočanstvo i poticanje kršćanstva u društvu,
uključuje i vrlo složenu zadaću integracije vjere u suvremenu hrvatsku
društvenu stvarnost te integraciju suvremene hrvatske društvene stvarnosti u
vlastitu vjeru i vjeru učenika. Vjeroučitelji nisu ljudi ili građani s drugog svijeta,
iako svakodnevno moraju misliti o drugom, tj. onostranom svijetu. Glede
izvršavanja zahtjevne zadaće integriranja vjere u suvremenu društvenu stvarnost
i obrnuto, mogu uočiti da vjeroučitelji svojim duhovno-vjerničkim
senzibilitetom i profesionalnim djelovanjem mogu biti paradoks u suvremenom
svijetu i društvu: U svijetu i društvu profita po svaku cijenu, u društvu gdje
čovjek malo ili ništa vrijedi; u društvu u kojem je sve dopušteno i ništa više
nije sveto, čovjek se brzo može pretvoriti u paradoks, ako nasuprot
ovozemaljskih vrjednota ističe i zagovara neprolazne vrjednote; ako uz tijelo
ističe i duh; ako zagovara prirodno nasuprot neprirodnog; ako ističe da nije
moralno-etički dopustivo sve što je znanstveno-istraživački moguće.
Nadvladavanje kognitivnog
stresa
·
Da
bi što bolje mogli ispuniti složenu zadaću integracije vjere u suvremeno
hrvatsko društvo te integracije suvremenoga hrvatskoga društva u vlastitu
vjeru, ali i u praksu vjere svojih učenika, vjeroučitelji trebaju više puta
nadvladati kognitivni stres. Između eklezijalne vjere i društvene kulture vlada
popriličan konflikt, a taj konflikt u vjerniku, članu Crkve i pripadniku
društva, zbog te dvojne pripadnosti stvara kognitivnu disonanciju ili
kognitivni stres.
·
Suvremeno
hrvatsko društvo u svoj svojoj složenosti znak je vremena u kojem
duhovno-vjernički i profesionalni identitet vjeroučitelja mora biti višestruko
kontekstualiziran. Suvremeno hrvatsko
društvo na početku 21. stoljeća izazov je koji vjeroučitelje potiče da sami
provode te poučavaju i odgajaju svoje učenike za dijalog između: vjere,
suvremene kulture, suvremenog društva i suvremenog načina života, dijalog s različitim svjetonazorima i
pojavama u suvremenom hrvatskom društvu prevladavajući kognitivni stres,
dijalog s drugim kulturama i religijama. Nadalje, suvremeno hrvatsko društvo u
konkretnosti njegova ostvarenja, trajno je usmjerenje vjeroučiteljima, kao
onima koji su na sebe preuzeli odgovornost prenošenja Kristova naloga danoga u
evanđeljima, da učenike poučavaju i odgajaju za: djelatnu vjeru, odgovornu
slobodu, civilizaciju ljubavi i kulturu mira. Kao dio suvremenog hrvatskog
društva, vjeroučitelji se svakodnevno izgrađuju kao socijalno osjetljive osobe,
osobe koje su kulturno bogate te nacionalno osviještene, a onda u tom duhu
poučavaju i odgajaju povjerene im učenike.
Metodičko-didaktička
osposobljenost vjeroučitelja
·
Svi
se slažu da je trajni izazov, koji hrvatska suvremena škola stavlja pred
učiteljice i učitelje, nastavnice i nastavnike, a onda i pred vjeroučiteljice i
vjeroučitelje, njihova metodičko-didaktička osposobljenost. To je
osposobljenost koja uključuje sposobnost poučavanja (znati poučavati) i
organiziranja didaktičkih procesa do te mjere da učenici zavole taj predmet i
da se ostvare definirani ciljevi. Uvijek je nužno u obradi bilo koje nastavne
teme na satovima katoličkog vjeronauka u osnovnim i srednjim školama dati
učenicima objašnjenje zašto su sadržaji
koje uče, a onda i sam vjeronauk, važni i korisni za njihov vjerski i
općeljudski život. Za vjeroučitelja prvi veliki izazov sastoji se u tome kako
pružiti navještaj u kojem će vjera rezultirati kao nešto važno i odlučujuće za
duboko razumijevanje ljudskog iskustva. Samo ono što se naslanja na život
vjeroučenika, ono što im se uspije prikazati i što sami uoče kao relevantno i
služi za njihov život, postaje kvasac, a ne samo neka stvarnost sama za sebe. Vjeronauk
u školi je na crti pružanja pomoći tisućama učenika. On bi trebao biti tako
postavljen da učenici vide da je to nešto što im pomaže. Vjeroučitelji ne bi
smjeli shvaćati svoj poziv poput svakog drugog učiteljskog poziva. Zato je
ozbiljan i zahtjevan rad na razvijanju svijesti o pravome vjerskom i crkvenom
značenju školskog vjeronauka i vjeroučiteljskog poziva.
·
Metodičko-didaktička
osposobljenost ili kompetentnost kao trajan izazov koji suvremena škola stavlja
pred vjeroučitelje pripada njihovu profesionalnom habitusu i znači sposobnost
poučavanja i djelovanja u konkretnim nastavnim situacijama.
·
Za
nastavni je proces važno da u njemu vlada metodička raznolikost, a ne metodički
monizam! Pomoću određenih i raznovrsnih metoda i oblika rada sami učenici stječu
kompetencije u tim određenim metodama i oblicima rada. Zato, kako bi neka
nastavna metoda rada ili neki oblik rada dali željeni rezultat, potrebna je i
učenička metodička kompetencija. Neophodno je da učenici usvajaju metodički
kompetenciju kao sposobnost da svjesno, usmjereni prema cilju, ekonomično i
kreativno oblikuju vlastiti radni proces i proces učenja te na taj način uče
učiti.
Zaključne misli
·
Danas
samo po sebi nije razumljivo biti kršćaninom i biti vjernikom. Toga moramo svi
biti svjesni. Kvaliteta katoličkog vjeronauka u osnovnim i srednjim školama
velikim dijelom ovisi o osobi vjeroučitelja, o njegovu profesionalnom i
duhovno-vjerničkom identitetu. Dio su nastavničkog osoblja i odgovorni za
odgojno-obrazovni rast učenika tijekom osnovnoškolskog i srednjoškolskog odgoja
i obrazovanja. Kao nastavničko osoblje koje prenosi kršćanske vrednote na
satovima katoličkog vjeronauka, neprestano su izloženi izazovima koje pred njih
izravno ili neizravno donose suvremeno hrvatsko društvo i škola u takvom
društvu. Da mogu što bolje odgovoriti na sve izazove, vjeroučitelji trebaju
biti istinski katolički intelektualci, katolički intelektualci koji su
mislioci, kritičari i vizionari.
·
Postoji
nejedinstvena skupina osoba od koje se očekuje mnogo veća aktivnost na području
društvenog, političkog i religioznog života, nego je to slučaj s neusporedivo
većom grupom takozvanih običnih ljudi svakidašnjice. Riječ je o čovjeku koji
nije običan intelektualac, nego katolički intelektualac. On posjeduje pojmovno
gotovo sve osobine i sposobnosti kao i svaki drugi intelektualac, no uz njih i
specijalnu osobinu koja ga bitno razlikuje od svakog drugog intelektualca: on
je katolički intelektualac. Hrvatskom suvremenom društvu sa svim njegovim
obilježjima, s kojima je krenulo u 21.stoljeće, ali i hrvatskoj školi koja je
tek u početnoj fazi nastajanja nacionalne suvremene škole, potrebni su
katolički intelektualci koji se svojim pozitivnim kritikama, konstruktivnim
promišljanjima i ostvarivim vizijama uključuju u proces stvaranja hrvatskog
suvremenog društva i školske stvarnosti u njemu. Iako klima u hrvatskom društvu nije uvijek naklonjena kršćanskim
vrednotama koje promiču katolički intelektualci, ne bi se smjelo popustiti
kratkoročnim (za sada manje-više uspješnim) trendovima stvaranja hrvatskog
društva koji odbacuju vrijednosti kršćanstva i kršćanske baštine, nego u
dijalogu s njima zajednički pronalaziti rješenja za skladniju i kvalitetniju
budućnost cjelokupnog suvremenog hrvatskog društva na svim njegovim razinama i
za sve njegove građanke i građane.
·
Kao
katoličkim intelektualcima, vjeroučiteljima je apsolutni autoritet u njihovu
profesionalnom i duhovno-vjerničkom ostvarenju Bog koji se objavio u osobi
Učitelja iz Nazareta, Isusa Krista. Objava sadržana u Svetom pismu i nauku
Katoličke Crkve za njih su temelji na kojima grade svoj život i djelovanje u
službi Kristove vizije društva i čovjeka u takvom društvu. Tumače sadržaje
vjere i preko svojih učenika nude hrvatskom društvu Kristovu viziju budućnosti.
U povezanosti s ostalim katoličkim i kršćanskim intelektualcima, u svjetlu
objavljene Božje istine, zalažu se za višedimenzionalnu obnovu hrvatskog
društva i vraćanje dostojanstva čovjeku koji je sastavni dio tog društva, a u
aktualnoj reformi hrvatskoga odgojno-obrazovnog sustava promiču izgradnju
kvalitetnog školskog odgojno-obrazovnog sustava koji će svojim adresatima
pružati znanje, razvijati potrebne kompetencije te ih osposobljavati za
provedbu civilizacije ljubavi.