![]() |
Obred pepeljanja |
Katolički svijet s Pepelnicom počinje
najozbiljnije i najplodnije razdoblje crkvene godine. Tim danom počinje
korizma, a na neki način na Veliki petak završava. Zato je početak i
kraj korizme označen najozbiljnijom pokorom, tzv. strogim postom i
nemrsom. Strogo postiti znači samo jedan put na dan do sita se najesti, a
ne mrsiti znači ne jesti meso niti mesne prerađevine. Tko post shvati
kao zakon, dovoljno je da izvrši to što Crkva od njega traži. No, sasvim
je normalno da će svaki vjernik daleko ozbiljnije shvatiti taj poziv
Crkve na post, pokoru i nemrs.
Crkva se nada da će svaki vjernik strože
postiti, možda ništa ne jesti ili pak o kruhu i vodi proživjeti taj
dan. Brojni se kršćani u korizmi odreknu svih 40 dana nečega što im je
osobito drago, npr. mesa, alkohola ili cigareta. Neki su se, upravo
odričući se u korizmi, uspjeli osloboditi ovisnosti o drogi. Ima onih
koji odluče da će u korizmi ranije ustajati i da neće gledati
televiziju.
Ozbiljni kršćani u korizmi ne slušaju
zabavnu glazbu nego klasičnu i ozbiljne govorne programe. Neki si
kršćani zadaju osobitu pokoru, odluče osloboditi se nekoga grijeha i
pogreške, u svoj život nastoje uvesti neku korisnu naviku. Tijekom
korizme pokušaju biti vrijedni u poslu, samozatajni, strpljivi prema
svojini ukućanima, šutljivi i vrijedni. Velik broj kršćana odluči da će u
korizmi svaki dan desetak minuta čitati Sveto pismo. Brojne su obitelji
koje u korizmi odluče da će navečer uvesti obiteljsku molitvu, ili da
će svaku večer zajednički u obitelji moliti krunicu.
Jedni odluče na početku i na kraju
korizme dobro se ispovjediti, i tako u te dane biti osobito čistima.
Djeca obično odluče da će se tih dana odreći slatkiša i bombona, da će
se odreći nekih igara koje su im smetale da napišu školske zadaće. Ima
mladića i djevojaka koji će se u korizmi odreći izvanjskih načina
izražavanja svoje ljubavi, poljubaca i zagrljaja, ima bračnih drugova
koji odluče da će u korizmi govoriti jedno o drugom samo pozitivno i
dobro. Neki odluče svaki dan, ili pak nekoliko puta tjedno, poći na
svetu misu. Drugi pak odluče na početku korizme da će svaki dan naći
pola sata vremena za molitvu, za razgovor s Bogom, za ozdravlji-vanje
svoga duha, za liječenje svoje savjesti, intelekta i srca.
Svi su dakle pozvani da u korizmi nešto
posebno naprave, da zaoru neku osobitu brazdu svoga života, i posiju
novo sjeme u svoje dane, mjesece i godine. Nad svima, već na Pepelnicu,
lebdi Isusova riječ koja zove: »Kraljevstvo Božje je pred vratima,
obratite se i vjerujte Radosnoj vijesti«. Zato se i kod posipanja
blagoslovljenim pepelom na Pepelnicu kaže onome koga se pepeli: »Sjeti
se čovječe da si prah i da ćeš se u prah vratiti«. Ili pak druga
rečenica: »Obrati se i vjeruj Radosnoj vijesti«.
Korizma, dakle, nije vrijeme žalosti,
nego novo proljeće života. Ona donosi nove šanse, nadu da čovjek postane
drugačiji, da u svome životu ispravi ono što ga je do sada mučilo, da
postane zdrav, plemenit i dobar. Korizma je vrijeme kad čovjek može
ozdraviti svoju dušu, i disciplinom u jelu, piću i radu iscijeliti svoju
psihu, ali i svoje tijelo. To su trenuci kad on može čitavo svoje biće
očistiti, skinuti teret sa savjesti, ali i sa tijela, kao i teret krivih
emocija i maštanja, te teških misli i briga.
Pepelnica je ostala kao spomen na pokoru
koju su činili Židovi tijekom svoje povijesti. Veliki sveci i pokornici
Starog zavjeta znah' su se obući u kostrijet od grube konoplje, posuti
glavu pepelom, i leći u prah u znak da su sagriješili i da žele
popraviti svoj život. Prah označuje da je čovjek bez Boga samo gomila
praha koja se raspadne i zauvijek nestane. Tek u Božjoj svemoći i
ljubavi taj prah postaje čovjekovo tijelo i duša, i neraspadljiv,
besmrtan i vječan. Zato taj prah koji se zove čovjek i koji je smrtan i
loman treba neprestano Božju prisutnost i snagu Duha Svetoga da učini
čovjeka nepobjedivim i besmrtnim. Korizma je i uspomena na
četrdesetdnevni Isusov pokornički boravak u pustinji, te na četrdeset
godina hoda Izraelaca kroz pustinju da bi mogli ući u Obećanu zemlju.
Korizma koja počinje na Pepelnicu
vrijeme je velikih obećanja i nada. Tada bi trebalo napraviti zaokret
života. Najprije odreći se grijeha, priznati ih i oprostiti onima koji
su te povrijedili. Zatim zamoliti neka Duh Sveti ispuni prostore duše,
zamoliti Boga neka osvježi i izliječi dušu, tijelo i duh, a onda početi
živjeti pozitivno i vidjeti da je zaista moguće biti sasvim drugačiji
čovjek, svet, da je moguće svega se odreći i biti slobodan u srcu, da je
moguće prihvatiti život s križevima, mukama, smrću i bolestima, te
postati zdrav, vječan i neuništiv.
Tko je dobro iskoristio korizmu, taj
postaje iskusni kršćanin, vjernik i čovjek. Tako Uskrs na kraju korizme
postaje ne samo slavlje Isusova uskrsa i nade u naš, nego također novi
početak, proljeće vlastitog života, proljeće zdravlja, humanosti i
plemenitosti.
U našoj župi, na Čistu srijedu ili Pepelnicu, sveta Misa sa obredom pepeljanja bit će u 18 sati.