09. 09. 2018.

Za vjeroučitelje: Elementi i kriteriji vrednovanja u školskom vjeronauku

Na dosadašnji česti upit mnogobrojnih vjeroučitelja koji rade u osnovnoj školi, slobodan sam donijeti ovdje neke elemente i kriterije vrednovanja u školskom vjeronauku. Vjeronauk je specifičan predmet, pripada među odgojne predmete u školi i potrebno je voditi računa o svakome vjeroučeniku, njegovim sposobnostima i mogućnostima, vodeći pri tom da predmet bude poticajan, te se od vjeroučitelja očekuje fleksibilnost, odgovornost i susretljivost. Jer, djeca su dar Božji i zalog naše budućnosti, kako obitelji i društva u cjelini, tako i Crkve.


Što se vrednuje kod svakog elementa?

Znanje: usvojenost programskih sadržaja na:
spoznajno - informativnoj razini, doživljajno - iskustvenoj razini, djelatno - iskustvenoj razini.

Stvaralačko izražavanje:
usmeno izražavanje, pismeno izražavanje, likovno izražavanje, scensko izražavanje, glazbeno izražavanje.

Zalaganje: uključivanje vjeroučenika u razne oblike rada, motiviranost na satu, marljivost u izvršavanju postavljenih zadataka, uključenost u izvanškolske aktivnosti.

Kultura međusobnog komuniciranja: kultura prema svim sudionicima susreta uključuje: finoću, pažnju, poštovanje, iskrenost, slobodu, kreativnost.  

  ZNANJE
- Izvrsno usvojio nastavne sadržaje,
- Veoma dobro povezuje naučeno sa svakidašnjim životom,
- Vjeroučenik ima sposobnosti dubljega doživljavanja i spoznavanja otajstava i nauka Crkve,
- Posjeduje izrazite sposobnosti u interpretaciji biblijskoga teksta,
- Ističe se u znanju i sposobnostima,
- S lakoćom usvaja i iznosi sadržaje, uspješno primjenjuje stečeno znanje.
- Usvojene nastavne sadržaje iznosi logički i s razumijevanjem,
- Veoma sposoban, s lakoćom usvaja sadržaje i uspješno ih reproducira u svakom obliku rada,
- Nastavne sadržaje, posebno biblijske, izlaže s puno detalja,
- Uz više ustrajnog i samostalnog rada mogao bi postići i bolje rezultate.
- Vidljiv je napredak, potrebno je ovako nastaviti,
- Dobro poznaje osnovne biblijske sadržaje,
- Teže usvaja gradivo,
- Uspjeh postiže uz dosta uloženog truda

STVARALAČKO IZRAŽAVANJE

- Vjeroučenik je vrlo uspješan u interpretativnom čitanju biblijskih i drugih književno-umjetničkih tekstova,
- Ističe se u scenskom prikazivanju biblijskih tekstova,
- U usmenom izražavanju otkriva se sposobnost zamišljanja, asociranja i logičkog  povezivanja 
  sadržaja,
- Vjeroučenik je uspješan i kreativan u simboličkom izražavanju,
- Posjeduje osjetljivost i otvorenost za transcedentno,
- Razvijene sposobnosti stvaralačkog izražavanja,
- Ima lijep pismeni izričaj,
- Izrazite sposobnosti za likovno izražavanje,
- Izrazito kreativan i komunikativan,
- Vrlo uspješan u komuniciranju s raznovrsnim medijima,
- Posebne sposobnosti za glazbeni izričaj,
- Zalaže se u različitim oblicima stvaralačkoga izražavanja.

ZALAGANJE

- Vrlo aktivan i zainteresiran za rad,
- Voli predmet, aktivan tijekom nastavnoga procesa,
- Vrijedan i samostalan, redovito prati nastavne sadržaje,
- Odlikuje se pozitivnim odnosom prema radu,
- Iznimno vrijedan i marljiv,
- Aktivan na satu, redovito izvršava svoje obveze,
- Savjestan i samostalan u radu,
- Odgovorno se odnosi prema radu,
- Marljivo i aktivno sudjeluje u vjeronaučnoj nastavi i aktivnostima,
- Posjeduje volju za rad, trudi se postići što bolje rezultate,
- Voli rad, ali je nesiguran u svoje znanje pa nije aktivan u radu,
- Više pozornosti posvetiti samostalnom učenju,
- Kreativan u skupnom radu,
- Uz poticaj postiže bolje rezultate,
- U radu ga treba ohrabriti i potaknuti na veću samostalnost,
- Potrebno je češće poticati i usmjeravati pozornost na rad i sadržaje,
- Potreban poticaj za intenzivnije uključivanje u nastavni proces,
- Zalaže se u granicama svojih mogućnosti.

KULTURA MEDUOSOBNOG KOMUNICIRANJA

- S ljubavlju pomaže drugima,
- Vrlo lijepo surađuje s vjeroučenicima i vjeroučiteljem
- Kod učenika se opaža spremnost življenja po vjeri,
- Pažljiv i ljubazan prema drugima,
- Komunikativan i tolerantan,
- Uzornim ponašanjem vrlo pozitivno djeluje na ostale vjeroučenike,
- Uzoran u ponašanju i odnosu prema drugima,
- Svoje mišljenje izražava korektno i s poštovanjem,
- Vrlo lijepo surađuje s drugima,
- Otvoren za suradnju, razgovor i razumijevanje,
- Uvažava druge i prihvaća njihove ideje,
- Kod vjeroučenika treba poticati pozitivnu verbalnu komunikaciju,
- Treba ga poticati na pozitivan odnos prema radu i zalaganju na vjeronaučnom susretu.

ELEMENTI I KRITERIJI VREDNOVANJA U VJERONAUKU, 1. - 8. raz.

ZNANJE - KRITERIJI VREDNOVANJA (ocjena i opis):

NEDOVOLJAN (1)
 Ni uz pomoć vjeroučitelja vjeroučenik ne prepoznaje osnovne sadržaje.
DOVOLJAN (2)
Uz veliku pomoć vjeroučitelja vjeroučenik prepoznaje osnovne sadržaje i slabo ih reproducira.
DOBAR (3)
Uz vjeroučiteljevu pomoć učenik reproducira i razumije osnovne sadržaje.
VRLO DOBAR (4)
Uz eventualnu malu pomoć vjeroučitelja vjeroučenik solidno razumije sadržaje, logički ih povezuje i primjenjuje na nove jednostavnije situacije.
ODLIČAN (5)
Vjeroučenik samostalno, sigurno i vješto interpretira i primjenjuje znanja na životne problemske situacije.

ZALAGANJE - KRITERIJI VREDNOVANJA (ocjena i opis):

NEDOVOLJAN (1)
Vjeroučenik ne pokazuje zanimanje za nastavne sadržaje, ne sudjeluje u nastavi, često nema udžbenik i bilježnicu, ne piše školske i domaće uratke, ne donosi dogovorene materijale potrebne za obradu pojedinih tema.
DOVOLJAN (2)
Vjeroučenik pokazuje minimalno zanimanje za nastavne sadržaje, površno prati vjeroučitelja, zapis u bilježnici mu je nepotpun, neredovit je u pisanju školskih i domaćih uradaka, rijetko donosi dogovorene materijale potrebne za obradu pojedinih tema.
DOBAR (3)
Vjeroučenik pokazuje prosječno zanimanje za nastavne sadržaje, zapis u bilježnici mu je uglavnom cjelovit, površan u pisanju školskih i domaćih uradaka, neredovito donosi dogovorene materijale potrebne za obradu pojedinih tema.
VRLO DOBAR (4)
Vjeroučenik aktivno sudjeluje u nastavi, redovit je u pisanju školskih i domaćih uradaka, uglavnom donosi dogovorene materijale potrebne za obradu pojedinih tema.
ODLIČAN (5)
Vjeroučenik vrlo aktivno sudjeluje u nastavi, često postavlja pitanja s ciljem pojašnjenja i produbljenja nastavnih sadržaja, školske i domaće uratke piše cjelovito, redovito donosi dogovorene materijale potrebne za obradu pojedinih tema, samoinicijativno donosi materijale vezane za pojedine nastavne teme, aktivan u izvannastavnim aktivnostima.

KULTURA KOMUNICIRANJA - KRITERIJI VREDNOVANJA (ocjena i opis):

NEDOVOLJAN (1)
Vjeroučenik često ometa rad, nepristojno i neprimjereno se ponaša i izražava, nedostaje mu odnos poštivanja prema kršćanskim vrijednostima.
DOVOLJAN (2)
Vjeroučenika treba često poticati na pristojnije i primjerenije ponašanje i izražavanje, ponekad se s nepoštivanjem odnosi prema kršćanskim vrijednostima.
DOBAR (3)
Vjeroučenik povremeno surađuje s drugim vjeroučenicima i vjeroučiteljem, potreban mu je povremeni poticaj na pristojnije i primjerenije ponašanje i izražavanje, treba još više razviti odnos poštivanja prema kršćanskim vrijednostima.
VRLO DOBAR (4)
Vjeroučenik solidno surađuje s ostalim vjeroučenicima i vjeroučiteljem, pristojno i primjereno se ponaša i izražava, s poštivanjem se odnosi prema kršćanskim vrijednostima.
ODLIČAN (5)
Vjeroučenik izvrsno surađuje s ostalim vjeroučenicima i vjeroučiteljem, pažljiv i uljudan, uzornim ponašanjem vrlo pozitivno djeluje na ostale učenike, u svim situacijama se s poštivanjem odnosi prema kršćanskim vrijednostima.

STVARALAČKO IZRAŽAVANJE - KRITERIJI VREDNOVANJA (ocjena i opis):

NEDOVOLJAN (1)
Vjeroučenik odbija sudjelovati u svakom obliku stvaralačkoga izražavanja, često ne izvršava postavljene zadatke i preuzete obveze, ne uspijeva se izraziti niti uz pomoć i poticaje vjeroučitelja.
DOVOLJAN (2)
Vjeroučenik ne pokazuje interes prema stvaralačkom izražavanju, ali reagira na poticaj vjeroučitelja, djelomično izvršava postavljene zadatke, uspijeva se izraziti samo uz veliku pomoć vjeroučitelja.
DOBAR (3)
Vjeroučenik se trudi u radu i obavljanju postavljenih zadataka, ali mu nedostaje jasnoća u izričaju, slabije uočava bit sadržaja, teže pokazuje i artikulira svoje sposobnosti.
VRLO DOBAR (4)
Vjeroučenik rado prihvaća sudjelovanje u različitim oblicima stvaralačkoga izražavanja, uglavnom se izražava gramatički pravilnim i razumljivim rečenicama, solidno se služi religioznim rječnikom, ima solidnu sposobnost komunikacije vjerskih sadržaja i koreliranja naučenoga.
ODLIČAN (5)
Vjeroučenik samostalno, razumljivo i argumentirano obrazlaže svoje mišljenje, rado sudjeluje u različitim oblicima stvaralačkog izražavanja i daje inicijative, ističe se po iscrpnosti, uspješnosti i kreativnosti, drži se zadane teme i uočava bit sadržaja, sposoban je s kršćanskog stajališta kritički propitivati i prosuđivati različite oblike mišljenja i ponašanja.

DOMAĆE ZADAĆE
-          Voditi evidenciju o domaćim zadaćama.