26. 04. 2017.

Jesmo li svjesni? Sakrament Potvrde ili Krizme odrađuje se često pod pritiskom!

Postojao je običaj u župama da dan prije Krizme, nakon ispovijedi krizmanike posjeti mjesni dekan, te ispita vjerničko znanje kandidata za primanje sakramenta svete Potvrde. Tako je u jednu župu Lijepe naše došao dekan i ispitao kandidate o poznavanju katoličkog nauka. Sve je prošlo vrlo lijepo. Zadovoljan je bio dekan, župnik i vjeroučitelji. Na odlasku iz župe dekan je sjedavši u auto rekao vjeroučiteljima: „Recite krizmanicima da sutra ne sramote mene, župnika i vas.“ Vjeroučitelji su bili zatečeni tom izjavom dekana. Čudeći se pogledavali su se međusobno upitno. Vidjevši čuđenje vjeroučitelja, župnik im reče: „Rekao vam je time da upozorite krizmanike kako će sutra biti odjeveni.“

Poznata je činjenica da krizmanici na dan Krizme žele biti odjeveni u markiranu odjeću koja je u trendu. Tako od svojih roditelja traže da im kupe odjevne predmete poznatih marki proizvođača. Taj dan žele biti posebni, u duhu modnog trenda. Djevojke obično traže cipele s visokom potpeticom. A mladići žele imati odijela posebne modne marke. Svi ti zahtjevi mladih često stvaraju muku roditeljima kako pribaviti željeno. Mladi ne odustaju! Žele biti u trendu trenutne mode i modnih kreacija. Znao sam primijetiti da se na Krizmi djevojke otežano kreću, teško im je hodati u cipelama s visokom potpeticom. Vjerojatno im trpe nožni mišići i teško im se kretati s potpeticom od nekoliko centimetara, jer do jučer su hodale samo u tenisicama. Ali moda je takva!? Na odijevanje da ne trošimo riječi. Često su to odjevni predmeti koji se ni u čemu ne uklapaju u sakralni prostor.

Pod pritiskom su također kume i kumovi jer nisu slobodni u odabiru poklona. Kupuju ono što od njih „potiho“ ili javno očekuju krizmanici. Što se darivanja tiče teškoće imaju i članovi rodbine krizmanika. Što kupiti, a da bude po volji njihovom rođaku koji prima krizmu? Vrlo je zahtjevno i teško biti kum ili kuma na Krizmi. Neki odbijaju kumstvo jer ne bi mogli zadovoljiti očekivanja kumčeta. Smiješno je u crkvi promatrati na dan Krizme kako se krizmanice teško kreću u cipelama koje do tada nikada nisu nosile s tako velikom potpeticom. Ali trend je takav?

Zgodno se dosjetio jedan župnik u jednoj zagorskoj župi. Uveo je običaj da krizmanici na Krizmi nose narodnu nošnju toga kraja. Dečki imaju čizme, bijelu košulju od domaćeg starinskog platna, prsluk (lajbek), hlače, a djevojke zagorsku starinsku nošnju. Taj župnikov pokušaj uvođenja narodne nošnje je uspio. Prva Krizma je bila dobar pokušaj i to je preraslo u tradiciju. Nošnje su sačuvane i posuđuju se iz generacije u generaciju te tako odjeća nije udar na roditeljski džep krizmanika. Prekrasno je vidjeti tako odjevene krizmanike, koji na taj način svjedoče pripadnost svome kraju, a ne trenutnoj modi cipela s visokom potpeticom koje se nose možda samo taj dan, ili Bossovom odijelu kojeg krizmanik više ne oblači jer se inače odijeva sportski. U jednoj župi naše nadbiskupije, krizmanici svi imaju iste halje kao što to imaju mali prvopričesnici, ispod kojih mogu nositi svakodnevnu odjeću u kojoj se najbolje i ugodno osjećaju, vjerojatno u želji da se prekriju materijalne mogućnosti siromašnijih krizmanika kojima roditelji ili skrbnici ne mogu priuštiti skupu i modnu, gore navedenu trendovsku odjeću.

Ne treba previše trošiti riječi na troškove svečanog ručka i na pritisak koji imaju roditelji koga će pozvati, a koga ne. Tako često u „debeloj“ sjeni ostane ono bitno vjerničko; a to je svjesnost primanja darova Duha Svetoga. Nebitno postane bitnim, a bitno postane nebitnim. Sve je pod pritiskom jer mora biti u trendu baš sve, od odijela do ića i pića. Kako se izvući iz tog pritiska i biti originalan, jednostavan i skroman? Odan duhom i tijelom po svemu svetosti dana? Posvećen prvotno snazi Duha Svetoga i njegovim Darovima potrebitim da se mogu razvijati tijekom života bez pritiska kao gorušićino zrno u biću krizmanika ili krizmanice?